Juba sel pühapäeval kell 11.15 kohtume ETV vahendusel kodumaise moesaatega
“Kapist välja”, mis kõneleb lisaks moeteemadele ka Häppeningi meelisvaldkonnast – kodumaisest disainist ja disainerites. Saate tegijatega on meie paralleeluniversumid sarnased – disainist meeldib meile kõneleda, kodumaiste loovikute toetamine paneb silma särama ning esteetika armastus voolab veres. Sealjuures, üheks saate eestkõnelejaks ning juhiks on Häppeningile juba varasemalt tuttav kultuurikriitik Anne Vetik. Nende maailmade põrkumistulem on teie ees – tõime kapist välja saate tegijad, väärtused ja uue hooaja. Tutvugem!

Anne, oled juba meie intervjuude nimistus figureerinud seoses raamatuga “Lolle küsimusi pole olemas”, nüüd seoses moesaatega “Kapist välja”, kus räägitakse palju disainist, brändingust jms. Sinu tegevusvaldkonnad ja eneseteostus on muljet avaldavad. Lähme nüüd täiesti algusesse, kes oled Sa inimesena?
Olen Anne, tulen Lasnamäelt, mulle meeldivad loomad, reisid, sõprade ja proseccoga kostüümipeo käigus metsas ukerdamine, õudusfilmid, imelikud inimesed. Õppisin kunstiteadust, lõputöö oli moeteemaline, lõngustest. Võimalik kui olen penskar, õnnestub lõpuks magister ära teha. Ma olen tegelt teinud nii palju erinevaid projekte, et väga keeruline neid üldse ritta saada nii, et see ei kõlaks igava CV’na. ERKI show pressi olen teinud, Viru Keskuse reklaamide loovjuht olen olnud aastaid, teinud oma produktsioonifirmat ja selle käigus rohkelt moefotot ja klippe, moefotoga tegelen siiamaani. Üks lemmikasju, millega olen hakkama saanud, on Slacker. Praegu on põhiliseks väljundiks endiselt kunstikriitika, tele ja mood.

Ja “Kapist välja”, kuidas kirjeldaksid seda, kes siis ikkagi tuli “Kapist välja”?
Kapist tuli välja saade, mis esiteks, tutvustab Eesti disaini paremikku ja teiseks teeb seda esteetilisel moel.

Meile on olnud väga oluline näidata eesti disainerite tööprotsessi, et saaks selgeks, mis disaintooted on väärtuslikumad kui kiirmood.

Saatejuhil on oluline roll, ta peab olema info edasikandja vaataja jaoks, psühholoogiline tugi/juht intervjueeritavatele ning lisaks veel suhestuma oma kaamerataguse tiimiga. Kuidas positsioneerid ennast selle kõige keskel?
Räägin kaasa saatesarja sisuloomes ja proovin olla meie külalisega võimalikult avatud, et ka nemad omakorda end kaamera ees avaks, tunneks end vabalt ja naudiks kogu protsessi. Õnneks on moe- ja disainitegijad enamjaolt väga sümpaatsed tüübid, nii et keeruline see töö ei ole.

Öeldakse, et üksi liigutad kivi, meeskonnaga mägesid. Kes panevad saate “Kapist välja” liikuma?
Saadet toimetavad Helen Saluveer ja Piret Järvis, meie režissööriks on Antti Häkli, operaatoriks Alis Mäesalu ning produtsendiks Age Kruus. Stilistikaga tegeleb Kärt Hammer ja meiki teeb Liisa-Chrislin Saleh. Ja just tänu inimestevahelisele sünergia on Kapisaate tegemine megalõbus.

Otsekohene küsimus, miks seda üldse teete?
Põhiline eesmärk on näidata, kuivõrd ägedaid asju Eesti disainerid teevad ja läbi selle tuua Eesti disaini juurde võimalikult palju inimesi. Ei ole mõtet osta kokku kaltse masstoodangust – see on lihtsalt vastutustundetu meie planeedi suhtes, halb karma.

Kui tahad tarbida moodi ja disaini, leiad head kraami kohalikelt tegijatelt.

anne_vetik_kapist_valja_happening1

Teie meeskonnas on lisaks suurele professionaalsusele ka nö maailmaparandaja faktorit?
Isiklikult minu jaoks kindlasti. Asju tarbides on üks lihtsaim viis anda oma panus puhtamasse tootmisliini lähtuda logistikast. Mida vähem on ese, mida ostad, maailmas reisinud, seda väiksema ökoloogilise jalajälje jätad. See ongi pealmine põhjus, mis peaks eelistama Eesti disaini.

Olete varasema aastaga suutnud tõsta inimeste teadlikkust Eesti disaini ja tegijate osas. Mis on teie selleaastased plaanid, mida saame sellel hooajal ekraanidelt näha ja kuulda?
Uuel hooajal on lisaks moele luubi all ka tootedisain ning sisekujundus. Üks saade on pühendatud eranditult meestemoele ja ühes osas vaatame, mida teevad Eesti disainerid lastele.

Toome vaatajani eesti aksessuaaritegijad, ehtekunstnikud ning esimene osa räägib üldsegi brändingust – uurime, kas meil üldse osatakse moe- ja disainibrände luua?

Mis on kõige põnevam avastus seoses kodumaiste disainerite ja/või disainimaastikuga, milleni oled tänu “Kapist välja” saatele jõudnud?
Tead, kuna ma ise tegelen moega üsna palju ning tean päris hästi mis Eesti disainimaailmas toimub, ei saa öelda, et oleksin avastanud midagi uut. Samas väga üllatavad olid mulle näiteks Eesti disainerite majandustulemused – nendega saab tutvuda saate esimeses osas. Ning päris äge oli teada saada, et näiteks ühel Eesti disaineril on õnnestunud Ibiza moeskenes kanda kinnitada.

Räägime harivast poolest. Mis on need moe-, ühiskonna- ja tarbimiskriitilised kohad, millel peaksime lähiaastatel silma peal hoidma, ehk isegi mille pärast muretsema?

Moetööstus on nr 2 kõige saastavam tööstus maailmas. Näiteks Inglismaal ostetakse iga sekund 14 paari teksaseid. Kõlab päris rõvedalt, eks.

Samas, mood on ka üks väheseid tööstusharusid, kus saame reaalselt midagi mõjutada. Lihtsalt tuleb tarbida vähem ja mõelda rohkem, kuidas olemasolevaid asju välja kanda ja kombineerida. Ise olen viimase kahe aastaga oma tarbimist kõvasti vähemaks tõmmanud, rõhudes kvaliteedile mitte kvantiteedile. Ja no ei ole seda effekti, et pole midagi selga panna. Vastupidi, siis kui tarbid kaalutletult, jõuavad su garderoobi ainult need asjad, mis päriselt meeldivad ehk siis ka igahommikune otsus, mis selga läheb, tuleb lihtsamalt ja oled enda välimusega rohkem rahul.

anne_vetik_kapist_valja_happening3

Tulevikust, mis edasiarengute suunas vaatate?
Kuna Eesti disain järjest areneb – viimase paari aastaga on tulnud turule ikka väga palju häid tegijaid – siis teemadest ei tohiks puudust tulla. Formaadi osas jääme endiselt selle juurde, et kõige põnevam on vaadata, kuidas loome- ja tooteprotsess käivad. Tahaks olla jätkuvalt hands-on ja mitte muutuda “rääkivate peade” saateks, kus põhirõhk on sõnadel – pilt otse ateljeest ütleb siiski oluliselt rohkem.

Mis siis on ikkagi praegu IN, mis OUT?
Haha. In on jätkuvalt maailma mastaabis Vetemens, Gucci ja Gosha Rubchinsky. Eestis võiks olla Gucci vasteks Roberta Einer, Vetemensi ja Gosha Rubchinskyt pole nagu väga näinud, kui siis Kristel Kuslapuu, GITA ja Katrin Aasmaa looming mingil määral tegeleb sarnaste teemadega.

Oleks väga tuus, kui keegi meie Ida-Euroopa päritolule rohkem tähelepanu keeraks. Veits on siiber pidevast Skandinaavia-ihalusest.

anne_vetik_kapist_valja_happening4

Lõpetuseks, anna meile mõned head soovitused, mis disaineritel soovitad Eestis silma peal hoida?
Ülalmainitud Einer, Kuslapuu, GITA ja Aasmaa. Lisaks siia veel Stella Soomlaisi ja Liisi Eesmaad, kes suudab alati üllatada uute vormide ja värske pilguga trendidele. Kõige igavam pilt on meestele suunatud disaini osas – seda praktiliselt pole. Ehk siis, kui on soovi moodi teha, siis pigem kuttidele, konkurents on nullilähedane ja Eesti mees samas paistab valmis olevat kvaliteetse disaini tarbimiseks. Palun ainult ärge puulipse hakake tegema, eks.

„Kapist välja” teine hooaeg alustab 20. novembril kell 11.15 ETVs.
Esimeses saates saab näha ja kuulda Eesti disaini brändingust.

Hoia ennast kursis põnevate teemade ja saate käekäiguga Facebookis.

Foto: Virge Viertek Photography
Stilist: Kärt Hammer
Jumestus: Liisa-Chrislin Saleh (Fankadeliku Ilutegijad)
Riided: Kokomo Collection, Studio August, KÄT, Marit Ilison

anne_vetik_kapist_valja_happening2