Mauno Meesit on Eesti helilooja, kitarrist ja laulja, kelle kinematograafilisi helimaastikke saab kuulda festivali Jazzkaar raames 26. aprillil Punases Majas. Oma uut kauamängivat küpsetav artist hindab vaikseid tekstuure ning pikki ja kõlavaid noote. Palju tähelepanu suunab ta atmosfäärile ja meloodiatele, mis kannaksid kuulajale edasi “sõnadeta laulu”. Nagu öeldakse – rääkimine hõbe, vaikimine kuld. Mauno instrumentaalmuusika kõneleb enda eest, vaikselt ja mõjuvalt, vokaali otseselt vajamata. Jazzkaare kontserdi lavaline koosseis on Mauno Meesit kitarril, Tiit Kikas elektriviiulil ja Jaagup Tormis trummidel.

2015. aasta oli Meesiti jaoks vägagi tegus. Ilmus kaks albumit “Closer” ning “Varjudemaa”. Mõlemad kauamängivad andis autor välja enda plaadifirma Grainy Records’i alt. Album “Closer” on salvestatud Berliinis, kui autor seal paar aastat veetis. Kauamängiva kontseptsiooni üheks osaks sai erinevates elutubades salvestamine. Kõikides korterites, kus Mauno Berliinis olles elas. Sealsete ruumide akustika jättis kindlasti albumi saundile oma märgi. Berliinis elades leidsis Meesit oskuse väärtustada minimalismi ja vaikust nii muusikas kui disainis.

Albumi “Varjudemaa” kirjutas ja salvestas Mauno üksi, kuid kahe loo jaoks kutsus sõbrad, Tiit Kikase ja Jaagup Tormise, appi.  “Varjudemaa” instrumentaalalbum on ühtlasi ka TV3-e põnevussarja soundtrack. Meesitile pakuti muusika kirjutamist hetkel, kui ta oli hakanud uue instrumentaalalbumi suunas mõtteid seadma. Nii saigi autor ühendada enda kauamängiva ning telesarja taustamuusika loomist. Tulemuseks põhjamaise ja melanhoolse kõlaga heliretk.

Selleks, et anda Meesiti instrumentaalheliloomest paremat aimu, küsisime talt mõned küsimused. Samuti palusime kommenteerida eelolevat kontserti ning anda ka kontserdisoovitus. Tutvugem!

Mauno, palun kirjelda oma muusikat inimesele, kes seda kunagi kuulnud pole.
See on enamjaolt minimalistlik instrumentaalne muusika, kus tähelepanu on atmosfääril ja meloodiatel. Vormiliselt on need ikkagi nagu laulud, isegi kui seal laulu ei kuule. Minu põhi-instrument on akustiline kitarr, kuid üks eesmärke on tavaliselt kitarri kõlapilti laiendada ja panna kitarr kõlama nii nagu ma seda varem kuulnud ei ole. Kasutan selleks efektiplokke, poognaid, erinevaid medikad jne.

Ilmselt võib mu muusika kohta öelda filmilik. Aga erinevalt lavastatud filmidest pean enda lugudes oluliseks päris emotsiooni ja energiat.


Albumid ja filmimuusika salvestan ja produtseerin enamjaolt üksinda. Kontsertidel esinen oma bändiga, kuhu kuuluvad trummar Jaagup Tormis ja viiuldaja Tiit Kikas. Ka nemad ei mängi oma instrumente just kõige tavalisemal viisil ja proovime pidevalt leida uusi kõlavärve. Annan sama muusikaga ka soolokontserte, mis on mulle vahel isegi suuremaks väljakutseks, kuna eesmärk on ikkagi luua albumile ja trio kontsertidele sarnane kõlapilt.

Millised on Sinu meelest parimad sõnad, millega Su loodud helikeelt kirjeldada?
Ilmselt olen peale kontserte kõige enam kuulnud neid kolme sõna: lummav, põhjamaine ja tibutagi.

Kuidas Sinu loominguline protsess välja näeb, alates esimesest sammust viimaseni?
Kõik saab alguse mõnest tugevast käigust või meloodiast, mis on tekkinud lihtsalt pilli mängides või vahel ka mõnest kohast, inimesest või tundest inspireerituna. Salvestan need ideed tekkimise hetkel kiire visandina telefoniga üles. Viimasel ajal saab mu telefoni mälu seetõttu pidevalt täis.

Töötan edasi vaid selliste ideedega, milles on mingi tugev emotsionaalne laeng või midagi, mis paneb justkui aja aeglasemalt liikuma.

Kuna nii suur osa elust on viimasel ajal ekraanide ja arvutitega seotud, siis proovin järjest rohkem oma lugude vorme paika saada lihtsalt pilli mängides ja kasutades ainult arvutiväliseid instrumente ja efekte. Albumi suunas töötades on mulle väga oluline, et albumil oleks kindel terviku idee. Et need ei oleks lihtsalt kümme head lugu, vaid et selle muusika taga oleks ka siduv mõte, sõna või eksperiment. Kuna tegelen ka visuaalse loominguga, siis võib selleks olla ka midagi albumi kujundusega või videoga seonduvat. Kui lood on vormiliselt valmis, siis töötan edasi saundide ja salvestusega.

Mind huvitavad oma ettearvamatuse ja elusama karakteri pärast lindile salvestamine, vedrukajad, analoog-plokid, vanad mikrofonid ja muidugi olulise osana ka ruum, kus salvestada.

Siiani olengi oma plaadid enamjaolt üksi salvestanud, aga töötan hetkel just uue albumiga ja loodan sellel rohkem ka oma bändikaaslasi kaasata. Lõpuks jäävad proovid bändiga, kontserdid ja plaadi välja andmine. Kuna mul on oma väike plaadifirma Grainy Records, siis on ka albumi ilmumise planeerimine omaette osa loomingulisest protsessist.

Mida oodata Mauno Meesit Trio Jazzkaar 2018 kontserdist?
Kindlasti saab laval näha kolme tüüpi, kelle jaoks koos mängimine on alati paras seiklus. Aga iga meie kontserdi oluliseks osaks on ka kuulajatega koos tekkiv sünergia ja ootan põnevusega, kuidas see Jazzkaare publikuga tööle hakkab. Võib-olla õnnestub juba Jazzkaarel järgi proovida ka meie uut lavavalguse setup’i, millele olen viimasel ajal palju mõelnud. Mõte Jazzkaare kontserdist on tegelikult mu peas keerelnud juba mõnda aega ja toreda kokkusattumusena kirjutasid nad mulle paar päeva enne seda, kui plaanisin nendega ise ühendust võtta. Ootan seda kontserti väga. Kohtumiseni Punases Majas!

Keda soovitad Jazzkaarel kuulama minna?
Soovitan väga kuulama minna Nik Bärtsch’s Mobilet. Kuulasin tema bändi Tallinnas täpselt kümme aastat tagasi ja pean seda siiani üheks mõjuvaima atmosfääriga kontserdiks, kus olen viibinud. Ootan põnevusega ka Avarus Trio ja Bremer/McCoy esinemisi. Nüüd kavaga rohkem tutvudes vaatasin, et peaks kindlasti kõrva peale panema ka Peedu Kassi, Dominic Milleri, Komfortrauscheni ja Anna Põldvee Quarteti kontsertidele. Tundub, et tuleb tihe festival.

Mauno Meesitit saate näha ja kuulda Jazzkaar 2018 raames:
Kuupäev: 26. aprill
Asukoht: Punane Maja, Tallinn
Algus: 23:00
Pilet: 20.50€ Piletilevist
Lisainfo leiad: Facebookist