Mis asi see ebaõnnestumine üldse on? Või milline on ebaõnnestunud fotoprojekt? Ning, kas kõigest nelja-kuusena (blogi aastates) on mul üldse aimu, mida tegelikult ebaõnnestumine tähendab? Jah! Usun, et tean, mida see tähendab.

Mis on ebaõnnestumine minu jaoks? 
Ebaõnnestumine on pessimistidele omane tass-on-pooltühi väljend. Aga ma tahan, et mu tass oleks alati pooltäis. Seega… Ei ole olemas ebaõnnestumisi – on ainult ebamugavused, ootamatused, olukorrad, mis ootavad lahendust. Olen olnud korduvalt olukorras, kus terve projekti plaan on paigas, aga täielik force majeure keerab õigel päeval kogu plaani pea peale.

cup

Kas Su tass on pooltäis või pooltühi! Foto: unsplash.com

Aga mis saab edasi?

Kuna olen elupõline optimist, siis iga kord kui fotoprojekt ei lähe nii nagu ma plaanisin, püüan konkreetsele murele mitme külje alt läheneda. Üldjuhul käivad mu mõtted alati sama rada pidi:
1. Mida ma tahtsin saavutada?
2. Kas ma saavutasin selle?
3. Kui ma ei saavutanud oma eesmärki, siis kas ma saan panna olukorra muul moel nii enda kui ka teiste kasuks tööle?
4. Õpi!

Ja siin tuleb alati läbimurre!

Ma ei ole veel seni olnud olukorras, kus ei oleks võimalust midagi päästa. Tõsiselt! Kui mind veab alt:

1. Ilm

Näide: Ilm mõjutab kogu lõpptulemust! Vähene valgus ja vihmane ilm võivad ka kõige vingema idee pea peale pöörata. 
Lahendus:
 Leian uue võtteplatsi, organiseerin lisaks valgustehnika või nihutan sessiooni uuele päevale.
Miinused: Jah, on väga valus üldse projekti edasi lükata, aga vahel ei saa teisiti. Ning usu mind, hiljem tänad sa ise ja tänavad teised Sind selle eest, et pool-kõvade piltide asemel ootasite sobivama aja ja olud ära.

Ilm

Vihmane, vähese valgusega ilm, vaenlane nr 1. Foto: unsplash.com

2. Valgus

Näide: Ilmselt on see mu jaoks üks kõige suuremaid valukohti, sest sinna ämbrisse olen juba korra astunud: võtsime pildistamiseks siseruumid (jumalik koht), aga hea kaadri jaoks polnud piisavalt valgust ega valgustehnikat.
Lahendus: Eeltöö, eeltöö, eeltöö! Kui sa pole varem konkreetseid siseruume isiklikult näinud, siis ALATI võta ise või lase fotograafil lisavalgustus kaasa võtta. Kasvõi reflektor.
Miinused: Käid ringi nagu kaamel mitu kotti alati kaasas. 9-l korral 10-st mõtled päeva lõpus, miks ma võtsin nii palju asju kaasa? Aga kui see kümnes kord sinuni jõuab, siis see kõik oli oma vaeva väärt.

2

Pildistamine kitsas ilma valguseta ruumis. Peeglit uurides näete tervet barakki valgustustehnikat. Tomi armastus valguse vastu + korralik eeltöö viis meid suurepärase tulemuseni! Projekt: Marlen on vinge Foto: Thomas Elson

3. Loovidee

Sellist olukorda ei teki! 😉
Kuid siiski, kui see mitte kunagi juhtuv asi siiski juhtub? Siis muudad, painutad ja leiad kompromisse.

4. Stilistika

Näide: Oled teinud suure eeltöö. Käinud poes, valinud head komplektid, aga pildistades saad aru, et värvid või kompositsioon lihtsalt ei tööta omavahel.
Selgituseks: Foto sööb nii meiki, soengut kui ka riiete värvi. Söömise all pean silmas seda, et tihtipeale mõnusad värvikooslused jäävad läbi kaamerasilma lahjad.
Lahendus: Riiete osas võta alati kaasa korralik varu. Jumestus tee alati tumedam ning soeng suurem. Põhimõtteliselt korruta kõike vähemalt 1,5x (kui mitte 2x). Ning alati vaata koos fotograafiga läbi kaamera, kas tervik töötab või mitte. Nii saavad kõik oma tööd vajadusel korrigeerida: stilist, jumestaja, juuksur.

Häppening ja Vares Film2

Hinda olukorda läbi kaamerasilma! Kas kompa, detailid ja värvid töötavad? Projekt: Nädalavahetuse filmimine ja vinged inimesed Foto: Kaisa Tooming (Häppening)

5. Modell

Näide: Konkreetse mure jaoks mul head kirjeldust pole, sest tegelikult algab kõik eeltööst. Sealhulgas hea modelli valikust. Nagu olen juba korduvalt öelnud, siis on igast inimesest võimalik häid fotosid teha. Selleks on lihtsalt vaja õiget ideed ja tiimi.
Lahendus: Algab eeltööst: Vali inimene, keda tead, tunned ja usaldad. Või kellest oled näinud piisavalt palju pilte, et teada, et ta saab konkreetse projektiga hästi hakkama (portfoolio räägib enda eest).
Kui aga oled seda kõike juba teinud ja sessioonil on siiski keeruline saada head kaadrit, siis püüa leida mure tuumik. Miks tunneb modell ennast ebamugavalt? Mida saad sina teha, et teda ennast paremini ja mugavamalt panna kaamera ees tundma? Ja siis sujuvalt (puhas maagia) muuda olukorda vastavalt! Isegi kui see tähendab su enda ruumist lahkumist!
Miinused: Alati pea meeles, et igal modellil on oma isikupära. Ning modell ja projekti loovkontseptsioon peavad omavahel sobima. Kui modell ja loovidee ei sobi kokku, siis head materjali on ka sellevõrra palju raskem saada.

Aga mis saab, kui enam ei saa midagi päästa? 

1. Vaata peeglisse.
2. Ole enda vastu aus ja vajadusel kriitiline.
3. Nüüd tuleks hetk, kus mõni teine ütleks, et lepi olukorraga… Aga: EI! ÄRA LEPI OLUKORRAGA, vaid ÕPI sellest. Ning pärast seda kui sellest õppisid:

Teosta projekt uuesti! Uuesti ja paremini!

Ikka teie,

Kaisa Tooming (Häppening)