Kätte on jõudnud august ja oleme “100 albumit kuulamiseks” seeriaga jõudnud poolele teele. Alates märtsist olen teile ja endale (taas)tutvustanud 50 albumit, EP’d ja muud sarnast formaati uut muusikat. Uut selles mõistes, et nimetanud ära albumid, mis on välja tulnud viimase kümne aasta jooksul. Väiksemad labelid, iseseisvad artistid ja vaiksemalt välja tulnud looming. Nimetatud albumid on jätnud mulje, et neid võiks nautida suurem hulk rahvast. Enamasti on esindatud olnud pigem hip-hop, džäss ja pehme elektroonika. Sellised nimistuid koostades õpid ka iseenda ja oma maitse kohta päris palju. Samuti õpid taastundma artiste ja fakte, mis ehk muudavad veidi seda, kuidas nende muusikat kuulad.

Saadan suure tänu ja kummarduse kõigile, kes on artikleid lugenud ja nimetatud albumeid päriselt ka kuulanud. Aitäh kõigile, kes on tagasisidet andnud ning julgustan alati arutelu alustama, sarnaseid asju jagama või lihtsalt muusikast juttu rääkima.

Music comes first! Naudime järjekorras 41-50 albumeid:

41. SWARVY “Scotch”, 2014
“Scotch’i” puhul on tegemist uusaja lihtsa-kuulamise džäss-plaadiga, kus põhikohal seisavad trummid. Philly’st pärit artist lõi instrumentaal-projekti, mis on tugevalt sämplipõhine ja küllaltki äratuntavalt klassikalise džässi raamides. Modernne ja helge. Artist on indielabel’ite ja beat-tape’ide süvenenud fänn, ta tajub lugu ja albumit kahe täiesti erineva meediumina. Osad albumid on loodud pikaks kuulamiseks, osad albumid on lihtsalt kogud lugudest, sidumata. Eks see olene ka muusiku disaini käekirjast, kuidas ta tahab oma muusikat kuulajani tuua. Oma eeskujudeks ja mõjudeks peab artiste, kellega tal on reaalne kontakt olnud – inimene enne artisti. Ta austab muusikuid, kes vormivad uusi helisid ja suundasid, musikaalse tee rajajaid.

42. KENJA “In The Middle”, 2015
Esimese asjana jäi meelde ja silma (mitte kõrva) selle albumi puhul kujundus. Kulunud pastellidest läbi fotomanipulatsiooni loodud kollaaž. See on Grand Garden muusikafirma puhul kindel joon, luua tugev artwork muusikale taustaks. Lemmikuteks suundadeks on kulunud värvid, loodus ja abstraktsioon. Tegemist ei ole plaadifirmaga, vaid kassetifirmaga. Väga indie, kunstiline ja eriline liikumine. Nende alt võib leida selliseid artiste, nagu Dil Withers, RXN, Tuamie ja Dutchy. “In The Middle” on üks nendest beat-tape’idest, mis tänu veidi friikimale sämpli-kasutusele ei tundu olevat instrumentaalalbum. Lemmikud sämplid on 60ndate lembe-soul’i vokaalid, filmimuusika, retro space-age taustad ja natukene ranna-vaibi. Võtke see kuulamine bassu äärde kaasa, sinna sobib see ilmselt kõige paremini.

43. ANCHORSONG “Ceremonial”, 2016
Toores musikaalsus nagu Tokyost ja Jaapanist tulevatel ikka kombeks. Kultuuriline hüppepall, mis liigub näiliselt pingutamata ja naturaalselt mõjutusest mõjutusse. LP puhul on tegu 2016 BBC 6 Music lemmik-albumiga number 5. Masaaki Yoshida ehk Anchorsong resideerub Londonis ja teeb maailmamuusikat kõige laiemas mõistes. Minimalistlik, rohkete sämplitega, meloodiline ja kergelt retro. Album ise on suurem kummardus 70ndate Aafrika muusikale, sätitud kergemalt kõlama lääne kõrvale. Mis ärgitas antud LP-d looma, oli üks plaadiümbris, millel oli kujutatud Aafrika tseremooniate rahvarõivastes meest, tähistamas ja kummardamas oma rahva igapäeva, kultuuri ja elurõõmu. Siit ka albumi nimetus – “Ceremonial”. Väga eriline artist, paljud on võrrelnud tema laiv-show’sid maalikunstnikuga, teda on lavalt vaadata kui maalijat oma lõuendit täitmas.

44. ELUJAY “Jentrify”, 2016
Elujay on räppar-vokalist-produtsent-laulukirjutaja Oaklandist. Muusikat hakkas tegema 14-aastaselt ja inspireerub nu-soul’ist, 90ndatest ja pehmest räpist. Hästi chill indie-räppar, kes voolab pingutamata räppimise ja laulmise piiril. “Jentrify” LP on armastuskiri muutuvale Oakland rajoonile, tema kodule. Temaatikaks põhiliselt urban-rajoonist ja ausast kunstilisest piirkonnast kasvanud tech-keskne kõrgklassi hängimiskoht (shout-out to Telliskivi!). Noisey ajakiri kirjeldas seda albumit kõige paremini – see on chill futuristlik grillpeo räppalbum.

45. CLAYJAY “GÜD”, 2016
Veel üks Jay, omanäoline nagu igaüks neist teistest. Selle EP-ni oli ta vaikne biidisepp ja remiksija, siis tegi suursuguse sammu muusikamaailma: orgaaniline, küps, müts-maha tüüpi EP. Sündinud on ta San Franciscos, resideerub Kanadas. Muusikasse astus eelmisele Jay’le sarnaselt, juba 14-aastasena. Mõjudeks nimetab ta Baauer’it, Ta-Ku’t ja Jai Paul’i, helides on nende mõjud ka tugevalt kuulda. Artisti/kunstnikuna on ta pigem tagasihoidlik, ettevaatlik ja vaikne – loob hästi kaalutletud tervikuid ja kõlades mõtleb iga sammu läbi, hoides põhieesmärgiks luua täielikult äratuntav oma käekiri ja hoiduda trendiorjandusest. “GÜD” EP on täielikult tema muusika-beebi. Esimene samm ja milline veel – kogu looming, miksimine, masterdamine, EP cover, promovideo ja isegi veebileht on ta enda loodud. EP, mis on täielikult iseseisev ja autonoomne – tema ise.

46. QUARION “Sunday Night” EP, 2014
Üks esimesi techno-EP-sid, mis siinsetes listides välja on toodud. Quarion on saksa produtsent, kes on tegutsenud alates 90ndatest. Tõenäoliselt on põhjus selles, et ta algusaastate juured ulatusid techno’st kaugele hip-hopi ja džässini, mis annab ta muusikale korraliku võrdlusmomendi meloodias ja teistmoodi rütmis. Nimi/projekt Quarion sai loodud 2006. aastal – tegemaks heatujulist house’i ja funky-groove vaibiga techno’t. “Sunday Night” EP esindab ta mitmekülgset ja mitmežanrilist lähenemist muusikale, võrdselt tulevikusuuna ja klassikalise ajatu house-muusika vaibis.

47. CID RIM “Micro Album CID RIM”, 2012
Põhiliselt tuntud džässi-trummari ja multi-instrumentalistina, Cid Rim toob klassikalise treeningu hip-hop/elektroonika maailma. Tema heli ja käekiri on tugevalt äratuntav – peaaegu kosmiline, abstraktne ja kaasaegne funk’i, klassika ja elektroonika hübriid. Argipäeviti on tegelenud pikalt muusikaõpetajana impro-džässis ja rütmis, seega on ainult loogiline, et see kandub üle ka projektidesse, mida ta muul hetkel loob. Süvenemata võib tunduda, et selles “Micro Albumis” toimub korraga liiga palju ja liiga laiali, ent süübides on tegemist väga professionaalselt loodud (meloodilise) kaosega. Cid Rim on oma klassikalist treeningut väga õigesti ära kasutanud – teinud nii, et seda ei oleks märgata.

48. OISIMA “Dusk Til Dawn”, 2012
Ürgne, maagiline, eksootiline ja meloodiline – aga sellegi poolest sämplipõhine klassikaline džäss. Üks kaugelt eraldiseisev artist teiste seas. Seda nii loomingus, kui geograafias – sündinud ja tegutsev Adelaides, Lõuna-Austraalias. “Dusk Til Dawn” näol on tegu tema debüüt-EP-ga, mis tõi talle kohese edu ja tunnustuse nii kohalikul tasemel, kui üle piiri. Pärast EP väljamüüki tuli järgi koheselt tuuritamine, kus jagas lava mitmel puhul näiteks Ras G, Knxwledge, Oliver Tanki ja teistega. Peagi tuli ta välja oma järgmise EP-ga, millele andsid oma kvaliteedimärgise teiste hulgas Flume ja Chet Faker. Kiire ja kõrge lennuga maagiline produtsent ja lava-artist. Ei ole palju artiste, kelle loomingukäigu ja karjääri puhul ei kao ootusärevus korrakski, fänn on alati ootel, mis ja milline tuleb järgmine tükk.

49. OPIA “Faded”, 2017
“Faded” on Opia elektroonilise duo debüüt-EP. Vaba, meeltlahutav, kergelt popi-maigune indie-bassi EP. Meloodiad tõmbavad end hetkega kuulama, bass hoiab endas kinni. Album on pigem kompilatsioon hiti-potentsiaaliga lugudest, kui kontseptuaal-EP. Lood ei ole seotud, nad on sarnase tunnetusega ja on kooskuulamises meeldivad. Opia on kindlasti duo, kellel silm ja kõrv peal hoida, kui oled žanrivabaduse ja teistmoodi popmuusika austaja ja huviline. EP viimane lugu on “Falling”, mis on kindlasti kas nime või meloodia järgi tuttav, pärast EP lansseerimist, jõudis ta ruttu Spotify ja Soundcloud’i top-idesse.

50. ZIKOMO “Revived”, 2017
Zikomo on üks nendest, kes jäi kõrva oma liiga julge käekirjaga editites ja remiksides. Sügava bassi, hästi rõõmsa latiino rütmi ja kummitamajäävate vokaalimängudega tekitas vanadest parimatest rnb ja hiphopi klassikutest täiesti omaette lood. Tal on oskus mugandada träkid klubisobilikuks ja meeltlahutavaks, kaotamata originaali hinge ja pointi. Kui kõik see oli õpitud, alles seejärel leidsin tee ta originaalloominguni, mille kohta saab öelda täpselt sama, mis remikside. Hinge, rütmitaju, rõõmsameelsust ja ainult parimas mõttes julgust lugudega ringi jaurata jagub tal küllaga. Ps. tänu tema remiksile avastasin, et Childish Gambino viimase plaadi peal on paar lugu niiöelda “vales tempos” täpselt sama hästi kuulatavad, kui “päris kiiruses”.

Siinkohal panen virtuaalse pliiatsi maha ja palun teil muusikat kuulama hakata. Järgmise kuu ja järgmiste albumite-artistideni!

Kuula albumeid Spotify pleilistist: https://goo.gl/YnZcvp

Tutvu 1-10 albumivalikuga siin:
http://anditshappening.ee/girti-suun-100-albumit-kuulamiseks-1-10/

Tutvu 11-20 albumivalikuga siin:
http://anditshappening.ee/girti-suun-100-albumit-kuulamiseks-11-20/

Tutvu 21-30 albumivalikuga siin:
http://anditshappening.ee/girti-suun-100-albumit-kuulamiseks-21-30/

Tutvu 31-40 albumivalikuga siin:
http://anditshappening.ee/girti-suun-100-albumit-kuulamiseks-31-40/