Oled lugemas kuuendat tükki kümnest artiklist, mis räägivad uue maailma muusikast. Oleme hoidnud fookuse viimase kümne aasta jooksul välja antud EP’del, albumitel või mõnel muul põneval formaadil. Juttu on muusikast, mis on uus, aus ja iseseisev. Meile meeldib, kui looming on sääraselt kasvulavalt tulnud ja sellest on siin ka pikemalt juttu olnud. 

Täna räägime järgmistest kümnest, alustades järjekorras numbriga 51.

Kunagi, kui vinüülid olid veel populaarsed (mõtlen siinkohal ka väljaspool melomaane-asjaarmastajaid-hipstereid-DJ’sid; mõtlen siinkohal iTunes’i ja Spotify tasemel populaarsust) oli tavaks tekitada albumite kuulamisest eraldi hetk. Võtad ostetud plaadi, kas juba tuttava artisti albumi või sõbra-poemüüja soovitusel soetatud ning alustad kuulamist. Päriselt kuulamist – mitte autoroolis, trennis või tööle jalutades. Vaid lihtsalt istudes, ilma segavate faktoriteta. Vinüüli kaante pealt võis reeglina väga palju informatsiooni saada enne, kui heli kõrvu jõudis. Kes oli autor, kes pillide peal, miks selline album on sündinud, kus see lindistati ja kust tuli inspiratsioon. Vahel ka märkmed mõne kõvema kriitiku sulest ja nii oli valmis raamistik olemas juba enne, kui asusid albumit kuulama. Täna sellist rituaali kohtab pigem harva. Mõtlen just väljaspool asjaarmastajate maailma. Seega, väikeselt aga tublilt oleme abiks. Siin on albumid, siin on intro-näidis-soovitus, veidi visuaali ja pisikene jutuline kaart, kuhu see album võiks viia. Minult, DJ’lt ja asjaarmastajalt, Sinule, asjaarmastajale ja kuulajale. Kui oled uus – kuula ja loe ka teisi järgi. Kui oled vana – tuhat tänu, et kuulad ning loed. Hakkame minema:

51. Sweatson Klank “You, Me, Temporary”, 2013
Sweatson Klank ehk TAKE ehk Thomas Wilson, teda võib mõnel määral pidada uuest sordist muusikasuuna pioneeriks. Ta hoiab oma muusikas hästi palju erinevaid žanreid ja läbi selle lükkab uue muusika piire vaikselt, märkamatult ja ilma kärata üha kaugemale ja laiemaks. Nagu vaataks muru kasvamas – midagi justkui nagu ei toimu, aga varsti on jälle midagi teistmoodi. Tema puhul ei ole tegu ainult andeka artistiga, vaid ka silmapaistva produtsendiga, kes on teinud väga suuri projekte alustades filmimaailmast lõpetades videomängudega. See võib selgitada, miks ta enda projektid on nii piirivabad – kontrast ja vastukaal korporatiivile. Sweatson Klank’i piiride-eitusele räägib kaasa ka fakt minu enda elust – mul on alati olnud raskusi leida õige koht, kuhu ta muusika paigutada. See on alati mulle tohutult meeldinud, ent see on midagi täiesti teistlaadi, ning nõuab rohkem tähelepanu selles võtmes, et millisena ta publikule kõlada võib. See ei ole rnb, see ei ole future-miski, see ei ole eksperimentaal – see on Sweatson Klank’i oma saund.

52. Insightful “All That Is Left Is Right”, 2015
Teekond algas aastal 2007, kui ta tegi oma väikesest stuudiokorteri köögist väikeseid biite. Ja ülejäänud on ajalugu, nagu inimesed ikka armastavad kokkuvõtteid teha. Väljaspool muusikamaailma on ta tuntud päris nime järgi Matthew Sugget, kes on tegelikult Californias resideeruv graafiline kunstnik. Visuaalset seost võib tunda ka ta muusikas. Lisaks visuaalsele kunstile on ta inspiratsiooniks nimetanud akustilise folgi, hip-hopi ja teistmoodi ekstsentrilised maailma helid. See kokku on meditatiivne, mõnel hetkel häiriv ja äratav – igal juhul loob tugeva katkematu atmosfääri kuulaja ümber. Pehme muss ei peagi alati pead paitama, vahel võib ta olla ka teistmoodi kokku loodud – meeli lahti raputama.

53. Bugseed and ill.Sugi “City Mind”, 2015
Jaapani maagiat – Tokyo duo Bugseed ja ill.Sugi. Eraldiseisvalt väga palju muusikat loonud silmapaistvad musikaalsed karakterid ja elektroonilise muusika produtsendid, väed kokku lüües seda kõike topelt. “City Mind’i” puhul on tegu nende neljanda koostöös sündinud projektiga. Album räägib moodsa elu vaateaknast ja linnaelu kollektiivsest (alateadlikust) meelestatusest. Hõljub kaasa urbanistlik aura, filmilik atmosfäär, nostalgiat äratavad sämpli-kõlksud siin-seal. Hot tip! Võta kuulamiseks kaasa, kui tead, et satud mööda tühje linnatänavaid kruiisima, vaata kuidas musamaagia näitab ennast.

54. Xavier Omär “Hours Spent Loving You”, 2016
Jätkuks eelnevalt sissejuhatuses mainitule, et kunagi oli plaatide kuulamine rituaal. Selline, kus lugesid vinüüli ümbriselt iga detaili artisti ja muusika kohta, kuni trükikojani välja. See muudab kuulamise kogemust, ma luban. Xavier Omär’i puhul juhtus minuga samamoodi, ainult veidi moodsamate vahenditega. Ta muusika on mulle alati väga meeldinud, SPZRKT aegadest. Aga siiski sattusin teda küllaltki hiljuti täiesti uuena kuulama, kui nägin ta Facebooki lehel lauset, kus seisis: “Artisti huvid: luua Sinu järgmine lemmiklaul”. Kui äge see on? Ja tõepoolest, igal lool on olemas see miski “it”, olemaks mu (ilmselt ehk siis ka kellegi teise?) lemmiklugu. Mingi retsept seal taga on. Korraks puudutan ka nimede segadust, mis võis tekkida. Nimelt – ta oli varem tuntud kui SPZRKT ehk Space Rocket. Ja vahetas selle mõni aeg tagasi Xavier Omär’iks. Kurvastuseks, sellel nimevahetuse lool ei ole mingit sügavat tunnetuslikku esoteerilist põhjust, vaid artistinime SPZRKT on lihtsalt metsikult keeruline turundada.

55. MNDSGN “Feels”, 2012
Samal teemal edasi – rääkides nimedest, mida on vahva hääldada. MNDSGN ehk MindSign ehk Ringgo Ancheta on New Jersey kasvandik, kelle lapsepõlv möödus kirikus gospeli tähe all ja kodus b-boy kultuuris. Pikk jutt lühikeselt – tänu sellisele muusika-kontrastile lapsepõlves kujunes ta maitse küllaltki kiiresti välja ja väga eriliseks. Peagi kohtus ta produtsendi Knxwledge’iga (samuti vahva hääldada), kellega sai koos loodud Klipmode kollektiiv (kaasa löömas Devonwho ja Suzi Analogue). Karjäär sai suurema hoo sisse alles pärast Los Angelesse kolimist, kus ta muusikaliselt Stones Throw plaadifirma poolt üles korjati. Plaadifirma avaldas ta järgmised kaks albumit pärast käesolevat,”Feels’i”. Album ise teeb nimele au, lood on ülevoolavad, justkui rõhku ja mõnusat ärevust täis. Tõmbavad Sind endasse, lükkavad tagasi välja. Mõnus korraldatud kaos heliridadel. Sämpleid on siin korjatud Marvin Gaye, Bobbi Humphrey, Nas’i ja D’Angelo loomingust.

56. Sly 5th Ave “The Invisible Man: Orchestral Tribute To Dr. Dre”, 2017
Sly5thAve on Grammy võitnud multiinstrumentalisti, produtsendi ja helilooja Sylvester Uzoma Onyejiaka II projekt. Ning jah, projekt ise on täpselt sama avantgardne, eriline ja high-class kui ta sünnipärane nimi. Kõik looming on tulnud sügavast džässi mõistmisest ja hip-hop’i armastamisest. Nigeeria juurtega ja Detroitis üles kasvanud, ta soontes voolab Lääne-Aafrika rütm koos sügava soul’i ja džässiga. “The Invisible Man” album on interpretatsioon Dr. Dre muusikalisest karjäärist ja samaaegselt sügav kummardus sellele. Siinpool sai ta laiemalt tuntuks tänu Kendrick Lamar’i “Bitch Don’t Kill My Vibe” interpretatsioonile. Vastuseks, miks just see lugu – tänu sellele loole ta taasarmus hip-hop’i ning tal tekkis sügav põnevus seda lugu dekonstrueerida. Projekt sündis tänu heategevuslikule liikumisele Playing For Change, mis aitas ehitada muusikakooli Comptonisse. Lugude esitamise ajal astus lavale Dr. Dre isiklikult, et Sly5thAvet tänada ja avaldada omapoolset austust omakorda nende loomingule.

57. Noah Slee “To Your Inner Hippie”, 2016
Noah Slee, kes on nimetanud oma muusikaliseks hariduseks poolelijäetud muusikakooli ja tänavaid laiast maailmast, on Uus-Meremaa hinnatud elektroonilise muusika produtsent. Ta nimetab enda üheks suurimaks mõjutajaks traditsioonilist soul’i. Muusika, mida ta viljeleb on inspiratsioonile vastukaaluks kaasaegne soul, uus rnb ja indie-elektroonika. Lisaks muule on Noah ka väga andekas vokalist, laulukirjutaja ja multi-instrumentalist, kes peab end läbi oma muusika armastuse saadikuks, et õige leiaks õige igas maailma nurgas. Tegemist on miksteibiga, mille täisnimi on “To Your Inner Hippie & Cos You Fly As Fuck”. Emotsionaalselt ujub see madalast melanhooliast kõrge ekstaasini ja meloodiliselt tiirutab klassikalise rnb ja popi ümber.

58. Session Victim “See You When You Get There”, 2014
Vähesed artistid suudavad luua muusikat, mis on nii unenäoline ja rütmikas samal ajal. Lisaks teha seda veel nii järjepidevalt. Nad loovad midagi ajatut ja midagi, mis ei suuda väsitada. Jutusoleval albumil on üks lugu, mida ma olen väga vähestel mängudel alates 2014. aastast mitte mänginud. Senimaani ma laulan ja tantsin iga kord kaasa – see on harv juhus, kui mõni lugu suudab nii värskeks jääda ka pärast nelja aastat kulutamist. Iga kuulamisega värske, helge, äratav – unenäoline ja rütmikas samal ajal. Ehk peitub saladus detailides. Kogu sujuva ühtse gruuvi taustal on nii palju elemente, mis jäävad veel ka mitme kuulamisega märkamata ja nii tantsidki igal korral erineva heli järgi.

59. Jarreau Vandal “Suburb Superhero”, 2016
Jarreau Vandal, üles kasvanud Amsterdamis, tuleb väga musikaalsest kodust. Tal ei olnud ühtegi muusikaalast keeldu – kuula kõike, mis soovid. Alustades soul’ist, džässist ja funk’ist, liikudes rnb, räpi ja roki peale. Kui ta oli 16, õpetas ta vanaisa (kes on ise ka produtsent) talle esimesed produtseerimise ABC-d. Miks ta muusika nii ausalt kõlab? Ta on seda terve elu elanud ja hinganud. “Suburb Superhero” on Jarreau Vandali teine suuremahulisem projekt pärast debüüti Soulection’is (nimi, mida me oleme siin artiklites armastama õppinud, eksole). Minu jaoks on kujunenud kõige põnevamaks ta projekt nimega “Vandalized”, mis on absoluutselt planeerimata, ilmselt ka küllalti litsentsitu ja hästi hästi hea. See on uue muusika päev Soundcloud’is kui ta on harjutanud oma remiksi-kätt erinevate ootamatute lugude peal.

60. Phil Gerus “Rainy On The Bright Side”, 2013
Idanaabrid esindatud! Phil Gerus on Moskvast pärit produtsent ja džäss-pianist. Akadeemilise tausta ja suure armastusega džässi vastu, väljendab ta end musikaalselt küllaltki ootamatult. Ta muusikas on esikohal rasked elektroonilised elemendid, sündikäigud, loop, sämplid ja tugevalt filtreeritud vokaalid. Sääraselt kirjeldades mahub ta täpselt žanrisse glo-fi (vt. Ka Washed Out, Com Truise, Toro Y Moi). Selline kuum ja stiilne 80ndad – aga sügav ja funky. Ja äge.

Sellised olid sel korral valitud albumid ja muud asjad. Aitäh, et kuulate ja loete. Varsti jälle!

Kuula albumeid ka Spotify pleilistist: https://goo.gl/YkoUYC

Tutvu 1-10 albumivalikuga siin:
http://anditshappening.ee/girti-suun-100-albumit-kuulamiseks-1-10/

Tutvu 11-20 albumivalikuga siin:
http://anditshappening.ee/girti-suun-100-albumit-kuulamiseks-11-20/

Tutvu 21-30 albumivalikuga siin:
http://anditshappening.ee/girti-suun-100-albumit-kuulamiseks-21-30/

Tutvu 31-40 albumivalikuga siin:
http://anditshappening.ee/girti-suun-100-albumit-kuulamiseks-31-40/

Tutvu 41-50 albumivalikuga siin:
https://anditshappening.ee/girti-suun-100-albumit-kuulamiseks-41-50/