Jazzkaar 2018 rikkalikust programmist valiku tegemiseks jagab sel aastal Danske Jazziauhinnale nomineeritud muusik Peedu Kass meiega ka teist kontserdisoovitust – meditatiivset Nik Bärtsch’s Mobilet. Kui Peedu esimene valik oli Rastafari ja Kariibi mere folk muusikast inspireeruv Sons of Kemet, siis Šveitsi projekt Mobile on sellele vastand.

Teie ees on soovituse tagamaad, ülevaade heliloojast Nik Bärtschist ja tema bändist Mobile:

Peedu, kuidas Nik Bärtsch Sinu teadvusesse ilmus?
Kunagi toimus Eestis selline festival nagu Täiuslik Vaikus, kus astusid üles tuntud Saksa plaadifirma ECM artistid, ühena nende seast ka Nik Bärtschi Ronin, mis on vast tema kõige tuntum bänd. Kuna ma sellise muusika vastu huvi tundsin, läksin neid kuulama ja sain aru, et see mulle väga-väga meeldib. Peale seda on mul paar korda õnnestunud Nik’i veel siin-seal kuulda ja kuigi Jazzkaare nädal on mul endalgi väga tihe töönädal, siis tema kontserdile ma siiski  jõuan.

Mille poolest Nik Bärtschi muusika Sinu jaoks eristub?
Bärtsch pole kindlasti mitte džässpianist selle sõna traditsioonilises mõttes. Tema mõjutused tulevad pigem hoopis idamaadest. Jaapani muusikast ning igasugustest rituaalidest ja rituaalsusest, mida ta on väga osavalt suutnud oma muusikasse tõlkida. Vaatamata sellele, et ühtepidi on see muusika ebatavaline, omab ta väga tugevat gruuvi ja selget rütmielementi, mida on minumeelest muusikas väga raske saavutada. Liialdades on seal isegi tantsulisust.
Lugedes tema kirjeldusi, siis kindlasti leiab sealt väga palju sõna minimalism ja see saab ilmselt ka igale kuulajale suhteliselt kiiresti selgeks. Selles muusikas pääsevad esile väikesed, õrnad, põhjamaised detailid. Näiteks, kui panna Nik Bärtsch’s Mobile ja Sons of Kemeti muusika soe-külm skaalale, siis Sons of Kemeti oma on hästi kuum, Nik Bärtschi oma aga hästi külm.

Lähed ise Nik Bärtschi kuulama. Kellele aga võiks see muusika veel korda minna?
See žanr, mida nad viljelevad, on väga heaks sissejuhatuseks inimesele, kes pole harjunud käima džässkontsertidel, sest sealt leiab elemente igasugusest muusikast. Kes on eelnevalt kuulanud hoopis elektroonilist muusikat või mingisugust meditatsiooni, leiaks sealt kindlasti paeluvaid ühisosasid. Lisaks on ansambli kõla väga uue kuulaja sõbralik. Värsketele kõrvadele justkui loodud!

NIK BÄRTSCH’S MOBILE

Zürichist pärit pianist Nik Bärtsch leidis tee heliloomingu juurde inspireerudes John Cage’i ja Morton Feldmani teostest. Heliloojat innustab idamaade filosoofia ja rituaalne energia, mis aitab hinnata, pühitseda ja avastada elu rikkalikku terviklikkust. Rituaalsus on Bärtschi heliloomingus kesksel kohal.

Nik Bärtsch on loonud ja töötab korraga kolme eriilmelise kollektiiviga. Mobile on 1997 aastal loodud akustiline koosseis, mis kombineerib omavahel funk’i, uut klassikalist muusikat ja Jaapani rituaalseid meloodiaid. Just seda kooslust Jazzkaar 2018 festivali raames kuulemegi. Zen-funk kvartett Ronin loodi aastal 2001, arendades edasi Bärtschi rituaalse gruuvi meloodiaid. Nende põhimõtteks on luua maksimaalne efekt minimaalsete vahenditega. Workshope ja kontserte toob kuulajateni koosseis Montags, mis esineb oma nimele kohaselt esmaspäeviti.  

Mobile koosseisu kuuluvad trummar Kaspar Rast, altsaksofonist ja bassklarnetist Sha, löökpillidel on Nicolas Stocker ja klaveril Nik Bärtsch. 2001. aastal ilmus Mobilel kauamängiv “Ritual Groove Music,” väljendades Nik Bärtschi heliloomingu alustalasid. Sealne muusika on täis üllatuslikke käike ja kartmatuid kombinatsioone. Album “Aer” anti välja 2006 aastal ja “Continuum” 2016 aastal. Mobile kauamängivad eristuvad kirjul muusikamaastikul oma unikaalse helikeele poolest, olles sügavalt ritualistlik.

Lisaks oma hüpnotiseerivatele kõladele püüdis bänd oma alguspäevil rohkelt tähelepanu ka esinemistega – võttes arvesse ruumi, kus esinetakse ning lisades juurde valguse mängu. Nende esinemistest said performance’id. Nii on nad andnud ka 36-tunniseid maratonetteasteid.

Helidekeelelt on Mobile funk’ilik, ambivalentne, lõõgavastav ja samas dramaatiliselt laetud. Nende üks lugu võib kesta 8 minutit. Selle aja vältel viiakse kuulaja muusikalisele rännakule, kus Bärtschi kohati keerulised mõttekäigud harutatakse lahti, kulmineerudes ootamatutel, kuid vältimatutel mõttekäikudel. Bärtschi ja Mobile sooviks on tutvustada ja tuua gruuv lähemale laiemale publikule. Nende põhiidee lisaks muusikale on luua midagi kindla eesmärgiga, keskendudes loomele sügavuti ning seejärel selgelt seda kaaslastega jagada.

Kollektiivi saab näha ja kuulda Jazzkaar 2018 raames:
Kuupäev: 29. aprill
Asukoht: Vaba Lava, Tallinn
Algus: 16:00
Pilet: 25.50/30.50€ Piletilevist
Üritus Facebookis

Intervjuu: Hanna Mari Villsaar
Kokkuvõte: Riine Rander