Kui 2019. aasta detsembris ilmus Ramuel Tafenau debüütalbumilt “Gather Around”, olime positiivselt üllatunud – Eestis ei juhtu tihti, et trummar annab välja enda kirjutatud originaalloomingust tulvil plaadi. Seda erilisem, kui erandlik ponnistus kulmineerub sedavõrd särava tulemiga. Helgelt kõlav nordic jazz album on terviklik ning laseb instrumentalistidel särada. Täna avamegi kodumaa noorema generatsiooni ühe hinnatuima trummari heliloomingut läbi tema enda sõnade. Vaatluse all on kolm muusikapala, mis omavad mehe jaoks olulist tähendust ning milles saamisloosse on Tafenau andnud oma panuse trummari või heliloojana.
Joel Remmel Trio “Lianne”
Mäletan hästi seda päeva, kui Joel-Rasmus Remmel helistas mulle ja esmakordselt omanimelise trioga esinema kutsus. Eriti põnevaks tegi esinemise asjaolu, et see toimus Venemaal Saranski nimelises linnas. Naaberriigis olen külas käinud pigem vähe ja kaardilt vaadates tundus koht olulisemalt lähemal, kuid reaalsuses kujunes Moskvast sihtpunkti jõudmisest kaheksatunnine rongiseiklus. See oli üks olulisemaid kontserte 2016. aastal ning sel korral ei osanud ma mõeldagi, et minust võiks saada Joel Remmel Trio täieõiguslik liige. Mõned kuud hiljem leidsin end Remmelitega mitmel kontserdil üles astumas. Olin selleks ajaks Joeli heliloomingu ja tegemistega kursis ning noore artistina parasjagu närvis ka – õppisin alles Otsakooli teisel kursusel ning vendade Remmelitega lava jagamine tundus minusugusele värskele trummarile üle oma varju hüppamisena, kuid ka ühe suure unistuse täitumisena.
Joeli helikeel mõjub mulle vabastavana ning üdini puhtana, ilma liigse uduta. Usun, et kõik, kes on näinud tema esinemisi kas sooloprojekti, trio või muus sarnases asetuses, on tundnud seda headust ja siirust, mida tema tehniline pillikäsitlus, looming ning Joel inimesena peegeldavad.
Kui läks trio viimase albumi “Sharp” salvestuseks ja sain teada, et Jukka Eskola, kes on vaieldamatult üks parimaid Soome trompetiste, tuleb plaadile aukülaliseks, raputas see mind päris korralikult. Olles jälginud Eskola tegemisi, käinud 3-4 aasta jooksul praktiliselt kõikidel tema Tallinna kontsertidel ning pannud ta enda mõtetes ka oma iidolite listi, sulasin stuudios koheselt, kui loo “Lianne” teema esimesed noodid kõlasid. Joeli valik kirjutada teema flüügelhornile ja kutsuda stuudiosse Jukka Eskola oli nagu kirss tordil – ilma Eskola suitsuselt maheda tooni ning teise dimensiooni ulatuva tehnilise pillioskuseta ei kujutaks seda lugu enam ettegi. Alati, kui see pala mul kuskil playlistis ette hüppab, tekib hea enesetunne ning rõõm, et sain ka tükikese endast sinna panustada.
Kristjan Järvi “Kirbu Epiphany”
“Kirbu Epiphany” on teine singel Kristjan Järvi peagi ilmuvalt albumilt “Nordic Escapes”, kus mul on au mängida. Meie teed Järviga ristusid 2018. aastal, kui Erki Pärnoja kaasas mind Baltic Sun Festivali avakontserdile Narvas, kus lavale sattus bänd koosseisus Erki Pärnoja, Sander Mölder, NOEP, keelpillikvartett Prezioso ning torusektsioon. Kõike laval toimuvat ohjeldas Kristjan Järvi ning sellest ajast tekkis meil muusikaline usaldus, mida on esmapilgul ehk isegi keeruline seletada.
Kui enamjaolt eeldatakse minult kui trummarilt pigem konkreetsemat rolli, siis Kristjan Järvi puhul on see emotsionaalne ja improvisatsiooniline faktor vaat et tähtsamgi kui “mängi seda, mis kirjas ja hoia bändi koos”. Ja just see raamideta vabadus, teekond, emotsioonide, harmoonia ja rahu otsimine kogu “Nordic Escapes” albumi muusika puhul on kõikide muude muusikaliste tegemiste kõrval väga värskendav ja vabastav. Kindlasti on see mind muusikuna kas suuremal või vähemal määral mõjutanud, vähemasti pannud mind mõtlema asjadele natukene teise nurga alt.
Ramuel Tafenau “Chapter One”
“Chapter One’i” kirjutasin õppides Otsakooli esimesel kursusel ning see lugu on minu jaoks märgilise tähtsusega kogu oma debüütalbumi “Gather Around” pikas ideest-teostuseni protsessis. Loo vundament oli olemas ning andsin Kalle Pillile, vabad käed esimesele demole mõelda ja salvestada kitarriteema. Kui senimaani olin pigem “sahtlisse kirjutanud” ja salvestatud lood jätnud enda teada, siis “Chapter One” avas uue ukse andes hoogu oma esimese omaloomingulise albumi salvestamiseks. Sellest ka loo pealkiri! Juba siis teadsin, et sellest saab mu tulevase albumi avalugu.
Siinkohal tahaksin ära mainida ühe toreda seiga – kuna Kalle mõtles sellele loole teema ilma minu saadetud nootideta, st ei näinud loo vormi, vaid aluseks oli ainult rütmigrupi salvestus, siis hiljem proove tegema hakates selgus, et meie omavaheline loo rütmi- ja taktitunnetus on nihkes. Tema “üks” oli mujal, kui rütmigrupi “üks”. Kui viskasin Kallele ette enda teemanoodi, siis oli Kalle lumes ja meie rütmigrupiga sõiduvees. Kui aga Kalle viskas rütmigrupile ette oma “parandatud” noodid, siis oli terve rütmigrupp hädas ning lugu ei jõudnud kuidagi otsast lõpuni. Lõpuks leidsime kompromissi ja tundub, et Kallel ei jäänud muud üle, kui lugu ümber õppida. Ikka ja jälle tuletab see naljakas olukord end proovides meelde.
Ramuel Tafenau astub Jazzkaarel üles 11. oktoobril. Kontserdil kuuleb lugusid mehe 2019. aasta detsembris ilmunud debüütalbumilt “Gather Around” ning sekka ka palu, mis plaadile ei jõudnud. Ole kohal, piletid leiad siit.
Ramueli tegemistel hoia silma peal Facebookis ja Instagramis.
Albumit kuula Soundcloud’ist ja Spotify’st: