Tallinna Kodurahu programmi raames teostunud Audiokinetica lavastus “IDEM” on kahtlemata hingedekuus etenduvate tükkide tundeelamuslikuim esindaja. Ajastasime meiegi oma teatrikülastuse selle tuules juba temperatuurilt küllaltki krõbedasse novembrikuu algusesse ning saime Vaba Lava teatrikeskuses nii sooja kui kirja ka mõned mõtted nähtust.

Tegemist on keelpillikvarteti taustal toimuva inimese olemuse lahkamisega. Lugu hakkab hargnema hetkest, kui loode on veel nabanööriga ühenduses ning vältab sünnist surmani.

Mis kõik jääb aga sinna vahele?

Oled sa mees või naine? Oled sa kindel, et sa oled naine? Kes on tõeline mees? Kas Jumal on olemas? Kas usud Jumalasse? Kas oleksid valmis relvaga oma riiki kaitsma?
Neile küsimustele otsivad vastuseid kaks erinevat rahvust, eestlased ja venelased; kaks erinevat keelt, eesti ja vene ning kaks erinevat meediumit, videovahendus ja näitlejad laval.Sündmuste käik kulgeb lavastuses lineaarselt: sündimine, iseenda defineerimine, sõltumine ümbritsevast, surm, kõiksus. Vormiliselt on aga laval kaks erinevat meediumit. Kuueliikmeline sissejuhatavaid stseene etendav trupp ning videopilt intiimsetest, kohati isegi ebamugavustunnet tekitava intsensiivsusega intervjuudest erinevate inimestega, mis taotlevad selgesõnalisi vastuseid eelpool mainitud küsimustele.

Vastused on subjektiivsed, mis omakorda tekitavad konflikte. Pelgalt iseenda vaadete eest võitlemine ei ole aga tulemuslik, sest me elame koos teistega.

Jättes kõrvale need soorollipõhised ning stereotüüpsed arvamused, on meil inimestena instinkt koonduda valguse ja rütmi ümber, sest me vajame rutiini ning soojust, mida pakub meile teine inimene.

Seda sünergiat indikeerivad lavastuses kesksel kohal olevad hiiglaslikud trummid ning nende ühismängimist saatev varjude ning valguse mäng.

Tubaseks jäädes muutume spirituaalsemaks ning hakkame otsima nii iseenda, kuid eelkõige teiste inimeste lähedust. Meil on rohkem aega ning soodumust mõelda nii individuaalselt kui ka kollektiivselt eksistentsiaalsusest. Seetõttu on pimeda novembri puhul tegemist suurepärase lavastuse mängimise ajaga. See muudab etendajad ning publiku homogeenseks. Lavastuse sõnum on tugev, kuid visuaalne teostus ei suuda seda samaväärselt väljendada.

Ja kulminatsioon. Statuudina mõjuv võimas “mina olen” kordamine annab kohati planetaariumi efekti tekitava lavakujunduse puhul märku sellest, kui tähtsusetud ning väikesed me tegelikult universumi koosseisus oleme. Meid valitseb hoopis midagi võimsamat kui me Ise?!

Lavastaja Artjom Garejev, helilooja Aleksandr Žedeljov.

Laval: Kristiina Hortsensia Port, Kristo Viiding, Jekaterina Kordas, Tatjana Kosmõnina, Sergej Furmanjuk, Natalija Dõmchenko ning InPULSE STRING QUARTET koosseisus Egert Leinsaar (viiul), Valeria Rjumina (viiul), Karin Sarv (vioola – alt, vioola) ning Theodor Sink (tšello).

Täpsem info lavastusest “IDEM” on leitav Vaba Lava kodulehelt ning Facebookist.

Pilte leiad Instagramist #idemperformance

Järgmised etendused toimuvad 28. ja 29. novembril.
Piletid
Piletilevist.

Artikli autorid: Riine Rander ja Hanna Mari Villsaar