Oleme peagi astumas uude aastakümnesse, mis pakub uusi väljakutseid, kogemusi ja õppetunde. Igale kümnendile on omane oma mentaliteet, väljendus- ja kujutluslaad. Koos ühiskonnaga muutub ka parfüümitööstus. Diskoajastu lustlikus inspireerib siiani aastalõpu stiilipidusid, seetõttu tundus asjakohane uurida selle ajajärgu populaarsemaid parfüüme veidi lähemalt. Lisaks ajaloolisele pilguheidule jäädvustati ka fotoseeria “Disco Dancing”, mis on nostalgiline ja naiselik tagasivaade ajale, mil parfümeeriatööstuses ei eksisteerinud veel mõistet masstoodang.

Paco Rabanne “Calandre” ja “Metal”
Ühed põnevaimad parfüümid tõi tol ajal turule prantsuse moemaja Paco Rabanne. Nende “Calandre” ja “Metal” on siiani nõutud kaup parfüümifanaatikute hulgas. Täna mõjuvad need lõhnad retrohõnguliselt oma aldehüüdidest ja rohekatest sammalt meenutavat nootidest tulvil lõhnabuketiga, ent piisab vaid ühest lõhnapahvakust ning ajas rändamine saab võimalikuks. Neis parfüümides on sõnulseletamatu peenus ja positiivsus, mis tekitab mõrumagusa nostalgilise tunde.

(Yves) Saint Laurent’i “Rive Gauche”
(Yves) Saint Laurent’i “Rive Gauche”, mida on siiani võimalik leida ka meie poelettidelt (kuigi tänaseks juba reformuleeritud kujul), hullutas tollast turgu oma ebakonventsionaalse pakendi ning julgete reklaamklippidega. Kui “Rive Gauche” oleks naine, siis oleks ta keegi, kes on impulsiivne, põikpäine ja iseseisev.

Chanel’i “Cristalle”
“Cristalle” on samuti üks diskoajastu lõhnadest, mis siiani saadaval. Šikk ja abstraktne parfüüm. Kui peaksin ühe sõnaga seda parfüümi kirjeldama, siis oleks selleks sõnaks “ere”.

Cachareli “Anais Anais”
Disko seostub kohevate soengute ning läikivate huultega. Kui sellele look’ile lõhn valida, siis sobiks selleks ülinaiselik Cachareli “Anais Anais”, mis koosneb opulentsetest ja joovastavatest valgetest lilledest.

Üks iseloomulikumaid lõhnu, mis diskoajastut meenutama jääb, on muskus. Pea kõikides tolle ajastu lõhnades oli muskusel oluline roll. Kuni 19nda sajandi lõpuni kasutati parfüümides loomset päritolu muskust, mida saadi muskushirvedelt. Selleks, et seda saada tuli aga kahjuks loom tappa. 20ndal sajandil hakati lõhnades kasutama sünteetilist muskust. Lihtsustatult võib öelda, et sünteetiline muskus meenutab kergelt seebist sooja värskelt pestud T-särgi lõhna. See õrnmagus lõhn ongi omane enamikele diskoajastu parfüümidele.

Parfüümide loomisel kasutatakse sarnast terminoloogiat muusika komponeerimisele – akord, noot, kompositisoon. Mitmetes keeltes kasutatakse parfüümi nuusutamise kohta imekaunilt väljendit “lõhna kuulama”. Kuna Häppening on väljaanne, milles on muusikal alati oluline koht, siis jagame teiega ka fotosessiooni “Disco Dancing” meeleolu pleilisti, mille taustal need pildid sündisid.

Käesolev artikkel ja fotoseeria “Disco Dancing” on loodud projekti “Parfüümibaar” tarvis, mille keskmes on haistmis- ning maitsmismeele arendamine läbi sünesteetilis-esteetiliste kogemusürituste. Kõik riided ning jalanõud, mida fotosessioonil kasutati on taaskasutatud, mitmed asjad pärinevad asjaosaliste emade-vanaemade varasalvest.

Artikli autor/Loovidee: Kai Laidla, Parfüümibaar
Modell: Eliisa
Fotograaf: Marie Sade
MUAH: Jekaterina Dragunov
Videograaf: Anastasia Semjonova