Juba kuuendat korda leiab aset D_O_M – DISAIN ON MOES, mis tutvustab kestlikku disaini viljelevaid kohalikke rõivabrände. D_O_M etenduse kaudu räägitakse Eesti brändide lugu, mõtestatakse nende olemust, tutvustakse nende nägu ja tegu ühe meeleoluka õhtu jooksul.

Eesti riik ning meie ettevõtted on maailma mastaabis ikka väga väikesed. Seda enam tuleb olla aga nutikas. D_O_M etenduse loovjuht Piret Mägi: “Tulevikku käsitletakse sageli vägagi nukrates värvitoonides, sealjuures igasse suunda sõrme viibutades. Tegelikult aga valutavad suure maailma kliima ning ökoloogiliste probleemide üle südant ka siinsed brändid ja disainerid. Nad otsivad eripäraseid väljundeid, kuidas omalt poolt eluolu paremaks muuta. Sealjuures annavad nad tuleviku-mõtetele rõõmsamaid alternatiive.”

Fennecfit on noore ja särtsaka eestlanna Birgit Kooli panus tervema, sportlikuma, elurõõmsama enesetunde poole. Üks Eesti esimesi spordirõivabrände on pühendunud jätkusuutlike kangaste
kasutusele, mis tulevad Itaaliast ja Portugalist. Näiteks on osa tema kasutatavatest materjalidest tootmisjääkidest ümbertöödeldud tekstiil. Itaalias ja Portugalis asuvad ka eetilisi printsiipe järgivad õmblustöökojad, kellega on bränd tarneahelate minimeerimiseks ise otsekontaktis.

Praegu Taanis elav ja tegutsev noor naine suhtleb igapäevaselt ka oma klientidega, et viimistleda iga mudelit täiusliku tulemuseni. Just nii saab Birgit luua rõivamudelid, mis vastavad väga selgelt naiste ootustele ja vajadustele. Birgit naudib oma klientidega suhtlemist väga: “Mind puudutavad sügavalt inimesed, kellega kokku puutun ja erinevad põnevad kogemused.” Muuseas, iga kollektsioon on kordumatu – peale läbimüüki neid tooteid enam juurde ei tehta. Niiet huvilistel tasub Fennecfit’i kollektsiooni lemmikud kiiremas korras endale napsata.

Human Highness luksusbränd mässib oma ajatu disainiga keepidega meid pehmesse elegantsi. Kuid tegelikult on bränd sündinud Milli enda kogemusest, kui kandis tädi poolt õmmeldud esimest keepi, ning täiesti võõrad inimesed jagasid selle kohta kiidusõnu. Saamas endal oli tunne, et seljas on justkui turvatunnet pakkuv kaitserüü, või hoopis kõrget lendu tõotavad tugevad tiivad. Ühe rõivaeseme emotsionaalne mõju oli nii erakordselt võimas ja huviliste soov piisavalt suur, et keepe sai loodud juba päris palju. Nõnda sai alguse bränd Human Highness – naisele, kes ei vaja teiste poolt heaks kiidetud krooni, vaid kes on iseeenda kuningannaks; kellel pole vaja tiitleid, et olla õilis. Need keebid on naistele, kes sõltumata rassist, vanusest või elukutsest püüdlevad saamaks iseenda parimaks versiooniks, seistes alati kindlalt oma väärtushinnangute eest. Suur osa Human Highness kollektsioonist valmib Eestis omaenda väljakujunenud kogukonna naiste koostööna, kasutades looduslikke hooajatuid kangastelgedel käsitsi kootud tekstiile. Ühtlasi austab bränd aeglast moodi ning panustab säästvasse ja teadlikku rõivaloomingusse, kasutades tööstuse ülejääk-materjale. Nii saab omal moel kasutuks jäänud tekstiil väärika võimaluse särada ka kõige elegantsemate daamide seltskonnas.

Cervo Volante on D_O_M etenduse üks must ratsu! Kui möödunud aastal esitleti D_O_M’i laval lausa ka toole, seinakellasid ja pleede, siis tänavu astub üles eriline jalanõude bränd Cervo Volante. See on põnevalt ebatäiuslik, jätkusuutlikult ilus ja teadlikult metsik. Rangelt reguleeritud jahipidamise kaudu tekivad loomanahad, mis läbi aegade väärindamist ega kasutamist pole leidnud. Brändi asutaja Kadri Vunder Fontana koos oma tiimiga on loonud jätkusuutliku süsteemi hirvenahkade kogumiseks ja sorteerimiseks. Nahad töödeldakse kõige rangemate ökoloogiliste kriteeriumide kohaselt ja traditsioonilist käsitööd kasutades, nt käsitsi rasvatamineja õhkkuivatamine. Muuseas, Cervo Volante nahad on üldse ühed väheseid maailmas, mida töödeldakse nii järjekindlalt ökoloogiliselt. Ning samas on armid, nahavoldid ja kriimustused nahal metsiku elu jäljed loodusest ja autentsuse märk, mida suurtööstus suuresti eiranud on. Neid märke ei peaks pelgama, vaid hindama kui eheda ja kõige väiksema
ökoloogilise jalajäljega nahktoote tunnusena.

Peamiselt jalanõude disainimisele ja valmistamisele fokusseerunud Cervo Volante järgib nii toote teiste komponentide valikul kui ka disainimisel põhimõtet “vähendada, taaskasutada, asendada”. Kõik komponendid on hoolikalt valitud või välja töötatud ökoloogiliste kriteeriumide alusel.

Xenia Joost on tuntud ja tunnustatud oma avara visiooni tunnetuse, pidevalt innovatsiooni otsiva ning põneva disaini-käekirja poolest. Üle mõne aja ka Eesti publikule oma loomingut tutvustav Xenia ei pelga muuhulgas avastamast virtuaalseid sfääre. Näiteks, et inimene saaks oma uudsusejanu rahuldada, siis ei pea me üldse mitte alati uut füüsilist rõivaeset soetama. AR (augumented reality ehk nn liitreaalsus) moerõivastega saab luua põneva välimuse läbi arvutiekraani. See valdkond on aga alles päris värske.

D_O_M lavale tuleb aga Xenia Joosti teine hingelähedane projekt, mis lahendab tarbetuks muutunud, kuid samas toormaterjalina täiesti väärt tekstiilide ümberdisainimise küsimust. Majutus-sektoris hüljatakse iga aasta märkimisväärne kogus kangast tooteid ajal, kui uue puuvilla kasvatamine ning tekstiilideks kudumine on suure surve all ning ökoloogiliselt väga kurnav protsess. Xenia: „Ma unistan, et me kõik näeksime ja hindaksime teiste tööd, peaks lugu puuvilla koristanud töökätest, väärtustaks kiu tootmiseks kasutatud vett. Unistan, et õpime mitte ärakasutama, vaid koos töötama. Mitte raiskama, vaid looma. Mitte reostama, vaid puhastama.” Sellisest unistusest on sündinud BalticSeaBlue kollektsioon, mis valmis koostöös Tallinkiga. Muuseas, pöörakem tähelepanu ka modellide jalatsitele – need on Eesti jätkusuutliku brändi Kira jalanõud.

Xenia Joosti etendusse on kaasatud liitreaalsuse installatsioon Taavi Varm’i poolt. Sellest saab osa läbi nutitelefoni laaditud äppi, mille kohta jagatakse juhendust kohapeal enne etenduse algust.

Xenia Joost astub üles ka Pecha Kucha kõnede paneelis reedel, 24. septembril. Ning Põhjala Tehase suures angaaris teiste Disainiöö näituste kõrval on avatud tema Statement Shirt triiksärkide installatsioon.

Siin on meie disainerite ettepanekud, kuidas muuta tulevikku samm samm haaval paremaks. Eks iga rännak algab esimese sammuga. Tehkem see aga rõõmsalt! Ehtigem end oma teekonnal, olgu väikseimadki verstapostid tähistamist väärt. Ega õnnetunne ei pea saabuma vaid seal lõpus, finišijoonel. Miks mitte anda naerule ruumi juba teekonna alguses? Las nakkab vallatus ka teisi, sest rõõmsam meel on avatum, innovaatilisem, avarama vaatega, leidlikum ja mitmekülgsem.

D_O_M’i teine must ratsu ehk üllatusesineja on Sille-Kadri Simer. Millise etteastega ta lava vallutab, saab näha igaüks, kes 22.septembril kl 18.00 Põhjala tehasesse Disainiöö vaatemängulist rõivadisainietendust nautima läheb. Sissepääs 10€.

Publikut oodatakse kohale juba alates kell 17.00, et aegsasti kontrollida üle covid-passid ning seejärel mõnusalt melu nautida.

D_O_M sünnib koostöös heade partneritega KEVIN.MURPHY, Couleur Caramel, Woola ja Biopakid. Tervitusjooke pakuvad Mionetto ning Haage vesi. D_O_M tegemistel saab silma peal hoida Instagramis @d_o_m_disain_on_moes ning Facebooki fännilehel.

D_O_M rõivaetenduse loovjuht on Piret Mägi, kaaskorraldaja Karin Järvet, lavastaja Anni Zupping, valguskunstnik Reelika Palk, helikunstnik Kenn-Eerik Kannike, visuaalide kunstnik Carmen Seljamaa, tagala juht Anne Rinne, videod Ernesto Redondo Vergara ning assitent Gerli Kai Traksmann.

Disainiöö festivali programmiga saab tutvuda kodulehel.

Artikli autor: Piret Mägi