Romare ehk Archie Fairhurst on Londonist pärit helilooja, kelle loodud hingestatud tantsumuusikat võib kuulda festivali Jazzkaar raames 20. aprillil Vabal Laval. Artisti inspiratsiooniallikas on afroameerika mitmekülgne kultuur, eriti just džässi algusaeg. Tema viimatise loomingu iseloomustuseks võiks öelda: armastus vanade vinüülisämplite vastu, millele on lisandunud süntesaatorite ja akustiliste pillide roll. Kevadise Jazzkaare etteaste koosseis on Romare/Archie Fairhurst klahvpillidel ning elektroonikal, Xander Wright löökpillidel ning Daniel Fairhurst flöödil ja saksofonil. Kuulaja kogeb vinüüli-seti’i ning elektroonilise laivi asemel hoopis akustilist kontserti.
Archie Fairhurst’i aliase Romare muusikaline rännak sai alguse ülikooliaegadest, mil Archie õppis Aafrika-Ameerika visuaalset kultuuri ning selle kõrvalt pillimängu. Tema selge visioon oma muusikalisest käekirjast tekkis, kui sattus peale kollaaži-kunstniku Romare Bearden’i loomingule. Armus sellesse ning inspireerus artisti “copy-paste” tehnikast, mille võttis üle ka oma muusikalisteks võteteks. Peale ülikooli õpinguid kolis Archie Pariisi, kus avastas enda jaoks plaadimängijad ning hakkas oma loomingut miksima second-hand poest saadud vinüülidelt pärinevate sämplitega. Nii sündis muusik Romare ning tema debüüt-lühialbumi toorik.
Autori esimene EP pealkirjaga “Meditations On Afrocentrism” ilmus 2012. aastal Black Acre plaadifirma alt. Lühialbumit iseloomustab bassine ja toorem kulg, kaasakiskuvad ja varieeruvad afroameerikalikud rütmid. Mõjutusi sügavamast house’ist ja juke’ist. Boonusena on albumil väljavõtted afroameerika vanema põlvkonna kultuuriinimeste ütlemistest, justkui antropoloogiline kollaaž. See on fragment Archie uurimustööst, mis kannab endas paeluvat autentset džässi muusikakultuuri.
Järgmiseks suurteoseks võiks lugeda leibeli Ninja Tune alt 2015. aastal ilmunud stuudioalbumit “Projections”. Üheteistkümne-träkine kauamängiv, mis võlub oma veidi garage’iliku ja kohati ka hiphopiliku astumisega. Lisaks suitsusemad vokaali-sämplid, klaveri ning aafrika trummide luubid. Palad, mis sobivad tantsupõrandale ja kätkevad endas mõnusat vabaduse emotsiooni. Eksperimentaalne nüüdisaeg segatuna vana klassikaga; autor mäletab eelkäijaid, kuid pakub ka uut ning värsket helitooni.
2016. aastal Ninja Tune’i alt reliisitud album “Love Songs: Part Two” on juba veidike teisest puust. Palad on hoogsamad, äkilisemad. Kohtab rohkem beakbeat’i, niinimetatud tuleviku-džässi ning psühhedeelsust. Eksperimentaalsus on kohati võimendatum. Samas, on ka lihtsamaid ja stiilipuhtamaid träkke. Mis ei kao korrakski, on tantsulisus, vanakooli rnb ning bluusi sämplid ja kollaaži-tehnika. Teosed, mis koosnevad mitmetest kihtidest, just nagu 80ndatel lahkunud Romare Bearden’i kunst.
Artisti hiljutine looming on kogumik “Live Sessions 1″. Need ei ole uued palad. Tegu on eelmisel kauamängival ilmunud neljast loost koosneva laiv-salvestusega, mis avaldati 12” vinüülplaadil. Tunnetuslikult on ikkagi ilmselt kõige steriilsem helikandja, kuid õnneks ei ole siiski kaotanud oma suitsusust ja bassisust. Palale “Come Closer To Me” on tehtud ka kelmikas video. Tundub, et just see kogumik annab aimu sellest, mis meid festivali Jazzkaar esinemise raames ees ootab.
Artisti saate näha ja kuulda Jazzkaar 2018 raames:
Kuupäev: 20. aprill
Asukoht: Vaba Lava, Tallinn
Algus: 22:30
Pilet: 20.50€ Piletilevist
Lisainfo leiad: Facebookist