Tartu Ülikooli Viljandi Kultuuriakadeemiast (TÜ VKA) alguse saanud ja nüüdseks laiemat tuntust ning kõlapinda kogunud moeetendus OmaMood toimub tänavu juba üheksandat korda. Rahvuslikku pärandit väärtustaval ja seda kaasaegselt esitleval moeetendusel osaleb individuaal- või paarisdisaineritena seitse omanäolist kollektsiooni. Sel aastal on OmaMood eriline mitmel põhjusel – esmakordselt osaleb välisdisainer ja traditsioonilise moeshow’ asemel vändatakse kollektsioonidest minifilmid.

Täna tutvustame OmaMood 2021 kollektsioone ja küsime disaineritelt, missugune võiks olla mood 21. sajandil?

Annika Vaalma „MOON“ [mo:n]
Rõivabrändi Etnowerk disaineri Annika Vaalma autorikollektsioon „MOON“ on inspireeritud Muhu tikandist. Kombineerides traditsioonilisi käsitöövõtteid ja materjale tänapäevastega, kannavad jakkidele ning mantlitele tikitud lilled, linnud ja loomad endas energiat ning soojust. Iga ese räägib kandja seljas oma lugu, mida on võimalik ka edasi jutustada – ükski kavandatud muster ei ole päris lõpuni valmis ja annab kandjale võimaluse seda olulise elusündmuse märkimiseks edasi tikkida.

„Mood võiks olla pärandatav samamoodi, nagu on paljud kunstiteosed,“ arvab Annika Vaalma, kes tahaks anda vanaemadele võimaluse kinkida oma lapselapsele autori mantlisse tikitud mälestused.

Grete Küppar ja Maarja Palu „Andke maad marjal tulla“
TÜ VKA pärandtehnoloogia kahe eriala – rahvusliku tekstiili ja rahvusliku metallitöö – koostöös sündinud kollektsioon „Andke maad marjal tulla“ jutustab loo naimiseks valmistuvast naisest, kes katab end vereva värviga ning ehib hõbedaga. Kollektsiooni autorid on ammutanud ideid soome-ugri kaitsemaagiliste sugemetega ehtekultuurist ja arhailisest Mulgi rõivastusest, mille eriilmelised voldistikud on kohandatud tänapäevasemaks ning õmmeldud maagiliseks peetava punase niidiga.

„Tahame tuua pärandkultuuri kaasaegse inimeseni ja teha seda eetiliselt ning maitsekalt,“ selgitavad Grete Küppar ja Maarja Palu oma loomingu tagamaid.

Katre Arula „NEW.UUS“
Kaubamärgi Katré asutaja Katre Arula kollektsioon „NEW.UUS“ kesksed märksõnad on taaskasutus, naturaalsus ja kvaliteet. Kollektsiooni valmimisel on kasutatud meeste päevasärke, teksapükse ja -jakke ning kampsuneid, aga ka mööblitööstuse jääke. Visuaalselt haaravad esmalt tähelepanu lopsakad varrukad, mis on omased ühtaegu nii Eesti rahvarõivasärkidele ja käistele kui ka kaasaegsele moekunstile. Autori jaoks on suur väärtus säästlikus isetegemises, mis võimaldab olla stiilne, aga hoida ka keskkonda.

„Kiirmood on muutnud moe tähenduse odavateks asjadeks, aga mood peaks olema midagi enamat kui kiiresti valmivad rõivad,“ ütleb Katre Arula, kes tahaks näha inimesti kandmas isikupärasemaid ja julgete lahendustega kvaliteetseid rõivaid.

Margaryta Zubrii „Nul’“ (Leedu)
OmaMood 2021 rahvusvaheline disaineri Margaryta Zubrii eesmärk on edendada jätkusuutlikku moedisaini. Leedu traditsioonilisest käsitööst ja rahvarõivastest inspireeritud ning kohalikust looduslikust linasest ning linasegusest tekstiilist valminud kollektsioon järgib jätkusuutlikku joont valmimise igas etapis, alustades materjalide hankimise ja lõpetades lõigete konstrueerimisega.

„Suur osa moetööstusest on lubanud liikuda jätkusuutliku moe poole. Sõltumata sellest, kas ütlejad seda ka tegelikult teevad, on see minu meelest ikkagi oluline, et tarbijatena neid probleeme teadvustaksime ja oma harjumusi muuta saaksime,“ arvab Margaryta Zubrii ja loodab, et tulevikus astutakse suur samm jätkusuutlikuma ning eetilise moe suunas.

Vilve Unt ja Ulvi Kangru „Ääremaa…“
„Ääremaa…“ on loodud, mõeldes neiueas tütarlastele. Vabakutseline moekunstnik Vilve Unt on vabalt ja oskuslikult tõlgendanud etnograafilisi mustreid, tema loodud värvikombinatsioonid rõõmustavad kandjat oma külluslikkuses. Kollektsiooni seovad tervikuks Ulvi Kangru tänapäevases variatsioonis peakatted. Piduliku tunde loovad rõivad põimivad omavahel aastaringi ja Eestimaa, viies kandja kõndima „külaelu klassikasse“, ääremaale – külateele, kõnnumaale, äärelinna.

„21. sajandi mood on kandjasõbralik, kuid sellesse võiks olla lisatud ka mõni vihje kodukandi pärandi kohta,“ kinnitab Vilve Unt ja lisab, et nii on mood põnevam.

Teele Koel „Pöi“
Nagu nimigi vihjab, on kollektsioon „Pöi“ saanud ainest Pöide kihelkonnast Saaremaal, kus on ka Teele Koeli juured. Pöide kiriku skulptuurkaunistuste detailid ja pulmaõllekannu ruumilised lehe- ning põletatud ristimotiivid kannavad kaasaegses, kantavas vormis edasi pärimusainest. „Pöi“ on valminud linasest ja taaskasutatud villasest kangast, tähelepanu tõmbavad lihtsad linased pitsid, kullahelgiga litrid ning puidust „nööbid“.

„21. sajandi mood võiks olla isikupärasem ja lähtuda pigem persoonist,“ arvab Teele Koel ja lisab, et kuigi inimesed hindavad üha enam mugavust, võiks rõivaste valikul eelistada kvaliteetsemaid materjale.

Marge Allik „EHME“
Naistele loodud silmuskudumite kollektsioon „EHME“ pakub oma pitsiliste, mahuliste tekstuuride ja materjalide kombinatsioonidega põnevust nii kandjale kui ka vaatajale. Mulgi kuube ehtivast kaaruspaelast inspireeritud motiivid moodustavad kudumites voogavaid ja õhulisi mustreid ning vorme. Põhitooraine, erinevatelt lamba- ja kitsetõugudelt saadud vill, mõjub oma mitmekesise värvivaliku ning pehmusega põhjamaiselt ja pakub kandmisvõimalusi nii Eesti suves kui ka pakases.

„Ressursside piiratus tähendab, et arutu kiirmoe tootmine tuleb lõpetada ja looduslik tooraine kallineb,“ arvab Marge Allik. „Hinnalist materjali tuleks kasutada võimalikult kaua ja kvaliteetsete rõivastega saab seda teha. Kui ise ära väsid, saab rõivad suunata teisele, kolmandale või neljandale ringile.“

Heimtali Muuseumis ja Anu Raua keskuses linti võetud OmaMood 2021 moefilmid kantakse üle Delfi TV ja L’officiel Baltic vahendusel 10. juunil.
Jälgi OmaMoodi Facebookis, Instagramis ja kodulehel.

Artikli autor: Inger Pürjema