Kätlin Kikkas ilmus kolm ja pool aastat tagasi kodumaa moemaastikule brändiga KÄT ning võitis koheselt moesõprade südamed. Pole ka ime, tema looming on ülistus enesekindlale naisele ning püüab jälgida jätkusuutliku moe põhimõtteid. Põnevad värvikooslused ja materjalid, retrohõngulised lõiked ja peidetud naiselikkus on märksõnad, mis iseloomustavad KÄTi töid ideaalselt. Disaineri sihikindel töö on viinud noore naise Eesti hinnatuimate disainerite hulka: Tallinn Fashion Week võõrustas esmakordselt KÄTi kollektsiooni 2015. aastal; 2016. aastal nomineeriti naine Hõbenõelale ning aasta hiljem liikus KÄTi looming maailma, Mercedes Benz Kiev Fashion Days moeetendusele ning Riia moenädalale. Ent olenemata erinevatest tunnustustest ei ole Kätlin jäänud loorberitele puhkama ning unistab veel suuremalt ning on peagi välja tulemas oma sügis-talvise kollektsiooniga.

Kes on Kätlin Kikkas ning kuhu on liikumas bränd KÄT? Tutvugem.

Alustame algusest, alustame Sinust. Kes on Kätlin Kikkas oma igapäevaelus?
Ma arvan, et igapäevaelus olen ma seikleja. Haaran igast võimalusest kinni, et ringi reisida, kasvõi oma kodumaal, ning teha toredaid tegevusi oma lähedastega. Ma ei pea sõites ilmtingimata teadma lõpp-punkti, aga mulle on tähtis, et see aeg oleks kasutatud täisväärtuslikult. Seega, seikleja on kõige õigem öelda minu kohta.

Ja teistpidi, kes on moedisainerina Kätlin Kikkas?
Ilmselt mul ikka on väike missioonitunnetus nagu igal kodumaa disaineril – viia Eesti disain veidi kaugemale, juhtida inimeste tähelepanu sellele, et miks disain hea on ning võõrutada inimesi masstoodangust.

Mu töö taga on missioon, kuidas teha loomingut heatahtlikult nii enda, looduse kui ka riigi jaoks.

Oled oma noore ea kohta palju teinud – KÄT on 3,5 aastat tegutsev, oled pildis ning tavapäraselt esindatud ka olulisematel Eesti moesündmustel. Räägi oma teekonnast lähemalt – kuidas jõudsid KÄT brändi loomiseni ja oma stuudio asutamiseni?
See oli hästi teadlik otsus ja ilmselt selle pärast see protsess ka nii kiiresti läks. Ma töötasin paar aastat Baltikas tehes Visual Merchandisingu kõrval stilistikat, mille kaudu õppisin kiirelt teadmisi, mis on meie moemaastikul puudu. Kui läksin moedisaini õppima, mõistsin kohe, et mingi hetk pean oma brändi tegema, aga teadsin, et ma ei tohi seda teha küsimärgi all, et mida ma teen ja kellele. Olin hästi kindel oma sihtgrupis, teadsin, mis mulle endale meeldib ja kuidas seda suunata. Võib-olla see ongi tähtis oma brändi loomisel, et mõtled läbi kõik sammud ja koperduskohad enne, kui hakkad neid tegema.

Haaran sõnasabast, kes on KÄT naine?
KÄT naine on loomult enesekindel naine, kes aeg-ajalt vajab veidi tuge oma rõivalt. KÄTi rõivad on naise kurve järgivad, mis tähendab, et need on seksikad, aga samal ajal vaoshoitud. Kasutan loomingus just peidetud naiselikkust.
Kogemus ütleb, et KÄTi klient on kontoris töötav naine, kes tahab olla veidi moodsam, kui temalt eeldatakse. Ühtlasi on rõivaste loomisel peetud silmas ka kiiret eluviisi, kui on vaja peale pikka kontoripäeva minna õhtul edasi pidulikule õhtusöögile, kasutades värskenduseks vaid huulepulka, mõnda julget ehet ja kontsi.

Mainisid eelpool seikluslikkust. Kas ja kuidas kajastub see Sinu moeloomingus?
Jah, see kajastub ikka mu moeloomingus. Iga kollektsioon on emotsiooniga seotud. Selle aasta suve kollektsioon oli väga romantiline. Mind inspireeris Itaalia – võib-olla olengi olnud viimasel ajal pisut romantilisem kui muidu ning sellest emotsioonist sai hingamise ka kollektsioon. Ma ei ole küll Itaalias käinud, aga see on ilmselt koht, kuhu sooviksin minna. KÄTi kollektsioonides on olnud ka prantsuse mõjutusi ning skandinaavia mõjutusega alustasin esimest KÄTi hooaega.

Ma seiklen ka oma kollektsioonidega ringi.

Sinu loominguline käekiri on võrdlemisi minimalistlik, ent julge värvides. Millest ammutad inspiratsiooni?
Muusika on minu peamine inspiratsiooni allikas. See muusika, mida hetkel kuulan, selle järgi kujuneb ka kollektsioon. Kui kuulan hoogsamat muusikat, siis on disain ka julgem ja värvilisem.
Lisaks filmid, raamatud, inimesed tänavalt – viimane on võib-olla isegi kõige huvitavam, mida olen jälginud. Tänapäeva noortelt on palju õppida, neil on nii palju ägedaid ideid koosluste ja värvide osas. Ka meeste rõivad inspireerivad mind palju. Näiteks KÄTi mantlid on meestemoest inspiratsiooni saanud. Kui ma oskaksin, siis teeksin ka ise meesterõivaid.

Oled varasemalt minimalistliku käekirjaga disainer olnud. Samas, viimases kevad-suve kollektsioonis on näha tavapärasest rohkem naiselike vormide ülistamist ning rivieralikke volange. Millises loomingulises suunas näed oma käekirja arenenemas tänasest tulevikku?
Jah, see suvi oli KÄTi kõige julgem kollektsioon. Sellel on väga lihtne põhjus, hästi palju on tekkinud minimalistlikke brände ja ma ise olen veidi väsinud minimalismist. Seda on nii palju ja raske on midagi uuenduslikku leida. Nii ma istusin ja mõtlesin, et mida ma ootan sellest suvest? Ja mõistsin, et tahaksingi pisut romantilisemat ja julgemat kollektsiooni.
Kuhu aga edasi tahaksin jõuda? Ilmselt see suvi on konkreetne vihje, et veidi lõhkuda minimalismi, aga jääda siiski selle juurde, et naine ise saab stiliseerides muuta KÄTi riideid omanäoliseks.
Julged toonid tulevad ka sügisesse, jäädes siiski looduslike värvide juurde, kuid jõulukollektsioon on KÄTi jaoks väga uudne. Aga kõige olulisem samm edasi on kangad. Järjest rohkem üritan leida partnereid, kellelt saada neid õigeid kangaid, mis oleksid keha vastas kõige mõnusamad ja tekitaksid tunde, et tahaksid neid kogu aeg kanda. Villa ja looduslike kangaste pluss on see, et looduslik kangas läheb ajapikku aina mugavamaks.
Oleme KÄTiga liitunud ka MINE METSA projektiga, mis tähendab, et tegime bambusest pluuse, mis olid Ökotex märgisega ning võimalikult sõbralikud loodusele. Käsi südamel, et ma tahan minna veel kaugemale selle ideega. Kuigi see on pisut keeruline väikebrändi jaoks, ei anna ma alla!

Tõsi, viimastel aastatel on jätkusuutlik mood aina enam päevakorras olnud. Miks on see Sinu meelest oluline teema?
Sest me ei saa planeeti lõpmatult läbi kütta. Mul ei ole lapsi, aga ma alati mõtlen, et mis see meie järgnevatele põlvkondadele teeb, kui me jätkame reostamisega.
Samas, see on kahe otsaga asi. Näiteks, ma töötan ka oma perekonna autofirmas. Sellest küljest vaadates pole ma kõige loodussõbralikum, aga sellegipoolest proovin kasutada võimalikult häid kangaid, hoida väiketootmist Eestis ning võimalikult tihti sõita tööle ratta või ühistranspordiga.

Miks on jätkusuutlikkus oluline? Kõik see, mis meil on, on meile meie planeedi poolt antud. Me võiksime seda hinnata ja läbi mõelda kõiki oma käitumisjooni.

Looduslike toodetega on see tore fakt, et nad nö kuluvad nulli. Sa saad neid alati uuesti kasutada, ümber töödelda või edasi annetada. Ma loodan, et inimesed ei unusta vanu asju kappi tolmu koguma, vaid värskendavad oma garderoobi ja annavad vanad asjad ringlusesse.

Millised oleksid 5 loodussõbralikku soovitust, mida võiks jälgida moodi tarbides?
1. Tarbige disaini, mitte massimoodi.
2. Ostes moeesemed, tuleks jälgida koostist, mõned moebrändid on kasutanud ka ümbertöödelduid kangaid, mis annavad tootele ka hea positiivse sõnumi.
3. Moodi tarbides võiks emotsionaalseid oste mitte teha, odavate toodetega on sellesse lõksu lihtne sattuda. Pigem mõtle üle öö ja kui ikka on soov osta, siis go for it!
4. Ägedaid moeesemeid leidub väga tihti ka taaskasutuses! Ostes sealt, ei panusta uuele tootmisele vaid aitad hoida asju ringluses!
5. Vali pigem naturaalne kangas, mis on hea nii sinule endale kui ka loodusele ja peab kauem vastu.

Mood või stiil? Miks?
Stiil! Mood on asi, mis kaob. Mood on ilus looduskatastroof, aga stiil on midagi, mida saad alati kanda ja see on jätkusuutlik.

Katastroofidest rääkides, millised on olnud Sinu suurimad õppetunnid moemaastikul?
Ahaa! Neid on kindlasti olnud väga palju.
Mood on Eestis väga halastamatu, sest kõik, mis sa siin väikeses riigis teed on läbipaistev. Tähtis on alati kõik oma sammud läbi mõelda, nii disaini mõttes kui ka koostööpartnerite osas.

Kui ma ise ei suuda toodet usaldada, siis ma ei suuda seda ka müüa. Ma panen igasse oma tootesse oma hinge.

See on ka põhjus, miks me toodame Eestis – tahan alati olla tootmisel kohal ja olla kindel, et kõik sujub mõnusas tempos ja hea energiaga. Ja kui ma pole kohal, siis kardan, et sellel pole ka head karmat kaasas.

Mainisid, et teed oma sisetunde pealt tooteid. Kas tooteid luues on Sinu jaoks olulisem sisetunne või näiteks põhimõtete raamistik, et kuidas peaks toodet looma?
Sisetunne, naiselik vaist, on alati hea asi. Minu puhul töötab see peaaegu alati väga hästi. Kui pole kogemust, siis tasub töötada esialgu nendes raamides. Kui oled saanud juba kogemuse ja enesekindluse, siis ei ole enam vaja raamidest kinni hoida.

On veel mõni õppetund?
Veel õppetunde? Hmmm… (mõtleb veidi ja jätkab) Liiga suuri ampse ei tasu võtta. Kui võtan eesmärgi ja ütlen selle ka välja, siis tahan selle ära teha. Vahel on eesmärgid aga liiga suured ja nende elluviimine võib tuua rohkem kahju kui kasu. Kasuks tuleb tugev selgroog, sest kõik mida sa teed ei pruugi kõigile meeldida, kuid kõigile ei saagi meeldida. Brändi alguses oli mul väga soov kõigile midagi pakkuda, kuid see pole võimalik. Tähtis on leida oma käekiri ning selle eest seista!

Teeme 180-kraadise muutuse. Milliste õnnestumiste üle oled kõige tänulikum?
Ma arvan, et kõige tänulikum olen nende inimeste üle, kes kogemata läbi KÄTi on minuni jõudnud. Olen leidnud väga palju toredaid lähedasi inimesi, kes olid varem minu jaoks nö moeinimesed, nüüd nad on minu inimesed.
Kõige suurem õnnestumine oli aga minu kõige esimene kollektsioon. Arvasin, et selle esitlusele tuleb ehk kümme inimest, sest olin nii värske disainer. Aga unistus oli suur ja tahtejõud tugev – tegin Kultuurikatlas oma esimese kollektsiooni esitluse, mille sain teha tänu oma perele ja sõpradele täpselt nii suurelt ja julgelt, kui soovisin. See on nii armas, et nad on alati mind toetanud ja tean, et nad on alati olemas!

Millal võime näha Sinu järgmist kollektsiooni moelaval?
Olen võtnud appi kaks hästi head sõbrannat, kes aitavad KÄTi edasi arendada, sest paratamatult üksi kõike ei jõua. Ja see polegi võimalik, sest hakkad millegi arvelt seda aega juurde laenama. Loodetavasti kõik plaanid, mis me teeme, siis nendeni ka jõuame.
Kollektsiooni mõttes – sügis tuleb väga äge. Kasutame taas villa ning seekord võtsime juurde ka siidi. Värvid on looduslikud, kuid eestlaste jaoks ilmselt ootamatult heledad – peamine toon on helebeež ja vanakooli roosa, aga lisasime ka tumerohelise. Mõtlesime, et kui eelmine aasta oli sünge sügis, siis sel aastal tuleb vastupidiselt, hästi helge ja lendlev kollektsioon.
Ka sel aastal tuleb peokollektsioon ja sel korral litritega. Julgemad kangad, aga ikka KÄTi käekiri – naiselikkus, tagasihoidlik seksikus ja müstika.

Tutvu pildistamise inspiratsiooni ja telgitagustega.

Disainer: Kätlin Kikkas, KÄT
Fotograaf: SADU

Häppeningi tiim:
Artikkel: Kaisa Tooming
Loovjuht/stilist: Kristin Liias
MUA by Liisa Tooming (Ilustuudio Mimoos)
Soeng: Marie Mesipuu
Assistent: Greta Virves

Aitäh: TALI disainipood

NB! Fotode autoriõigused kuuluvad väljaandele Häppening. Häppening lubab kasutada fotosid AINULT juhul, kui meid informeeritakse ja terve tiimi referentsid märgitakse nähtavalt. Piltide kasutamiseks palun kontakteeruda: toomingkaisa@gmail.com.