Jazzkaar on ukse taga! 9. oktoobrist algav festival pakub põnevaid artiste kodumaalt ja võõrsilt. Keda minna kuulama? Valik on lai ning seetõttu oleme, sarnaselt möödunud aastatele, lisaks enda lemmikute väljatoomisele uurinud, milliseid kontserte soovitavad muusikaga sina-peal olevad spetsialistid.

Pöörasime oma pilgu ning küsimused vabakutselise muusikakriitiku ja hobimuusiku Priit Pruuli poole, kelle valik oli välismaiselt põnev. Soovituseks sai Rootsi superbänd Dirty Loops. Kollektiiv Dirty Loops on pälvinud ülemaailmse tähelepanu oma unikaalse ja dünaamilise helikeelega, mis sulatab  plahvatuslikuks tervikuks erinevad muusikastiilid.

Priidu soovituse tagamaad on teie ees:

Priit, palusime Sul sukelduda Jazzkaare programmi ning anda omapoolne soovitus, keda kuulama minna. Soovitad väisata dünaamilise helikeelega Rootsi kollektiivi Dirty Loops kontserti. Miks?
Arusaadavatel põhjustel on Jazzkaare programm, nagu ka kõikvõimalike teiste suuremate muusikaürituste programmid pidanud sel aastal arvestama pandeemilise olukorraga, mistõttu toetub Jazzkaar sel aastal paljuski kodumaistele artistidele. Ja ausalt öeldes tuleb sellele vaid takka kiita. Eestis on iga aastaga üha rohkem just ka lavalise kohaloleku kontekstis tugevaid artiste nii jazzis kui teistes žanrites, kes suudavad täispika kontserdi oskuslikult ära kanda.

Valikuna noppisin programmist siiski lähinaabrite grupi Dirty Loops. Põhjuseid selleks võiks muidugi mitmeid loendada, aga ise tooksin välja energia, selle parimas mõttes täiesti kliinilise instrumentide valdamise. Loomulikult kõik, kes DL lugusid on kuulanud, saavad aru, kui suurt rolli mängib nii tihedaks mängitud kompositsioonide juures tasemel helimees. 

Kuidas ja millal kollektiivi enda jaoks avastasid?
Olen äärmiselt heitlik muusikakuulaja ehk kuulan seinast seina asju ja ei peatu pikemalt ühe ega teise konkreetse grupi juures. Pakun, et nagu paljude teiste jaoks, jõudis DL minuni aastate eest läbi paari YT coveri, ilmselt võis üks neist olla Justin Bieberi “Baby”.

Kuidas Sa muusiku ja muusikakriitikuna kollektiivi iseloomustaksid?
Esimese asjana jäävad kindlasti kõrva ja silma käsitööoskused. Professionaalsetelt sessiooni-stuudiomuusikutelt, keda palgatakse väga konkreetseid ülesandeid täitma, muud eeldada vist ei saagi – kui kutsud torumehe, tahad, et siis kui ta lahkub, oleksid torud korras ja probleem lahendatud, kui kutsud sessioonimuusiku, siis tahad, et partiid oleksid profilt sisse mängitud. Dirty Loopsina on nende helipilt küllaltki rafineeritud ja ütleks isegi, et žanrist hoolimata kuidagi akadeemiline. Samal ajal on kogu see filigraanne ja äärmiselt tehniline oma instrumendi valdamise oskus sellisel tasemel, mis pole igav ega haigutama ajav, kompositsioonid on kiired ja tihedad. Loomingulises plaanis ei tee nad tegelikult ju mitte midagi revolutsiooniselt uut – see on selline raadiopopi, motowni saundi, rnb ja neofunk’i hübriid, kõlamaastikud on kohati väga steviewonderlik-quincyjonesilikud. Väga teadlikult komponeeritud ja produtseeritud, keskmisest intelligentsem pop. Ja muidugi, neid kuulates tiksub kuklas alati teadmine, et need tüübid võiksid mängida praktiliselt mida iganes ja mistahes žanris.   

Mille poolest siis Dirty Loopsi muusika Sinu jaoks eristub?
Mind omamoodi võlub, kuidas Skandinaavia ja tegelikult ka Soome muusikud on suutnud ikka ja jälle nii autentselt aimata USA urbanmuusika essentsi, tehes seda sageli ka nii hästi, et see ei tundu mitte ühelgi hetkel piinlikult. Jah, seal on momente, kus tajud teatavat põhjamaist puudutust, aga see lisab nii ristipõiki läbihekseldatud muusikale pigem mõnusaid varjundeid. Dirty Loopsi eristumine on minu kõrvade hinnangul ehk kõige enam kinni bassimängija Henrik Lindeni mängus ja saundis. Neis kompositsioonides on bassimängijal ikka kõvasti tööd ja seda on kuulda. Igal juhul on see kaasakiskuv “vanamuusika”, mis kõlab nagu uus.

Kui suur Jazzkaarel käija Sa olnud oled?
Pakun, et olen selline üle keskmise suur Jazzkaarel käija olnud. Minu esimene Jazzkaar juhtus olema nii esineja kui kuulaja rollis aastal 1997. Siis jäid mõned aastad vahele, kuid jah, tänu sellele, et olen Jazzkaarel käinud palju ka ajakirjaniku-kriitikuna, siis kontserte on kogunenud omajagu. Mõnel aastal isegi nii 20-30. 

 

DIRTY LOOPS (Rootsi)
Kontsert toimub 9. oktoobril algusega kell 22:00 Tallinnas, Vabal Laval
Pilet: 35-40€. Pileti leiad siit.
Kehtib ka 25. aprilliks 2020 ostetud pilet.

Loe lisa: https://www.jazzkaar.ee/programm/2020/dirty-loops-rootsi-2/