11. juuni pärastlõunal avati Noblessneri sadamalinnakus Tallinn Art Week’i peanäitus “Katedraal tehnikale”. Näitusel käsitletakse ühiskonna arengut tänapäeva infotehnoloogia ajastul. “Katedraal tehnikale” on kõigile külastamiseks avatud kuni 16. juunini.
Tänavune TAW juhindub manifestist “mängides jumalat? Inimkonna tulevik…”.
“Katedraal tehnikale” on üles seatud endisesse Tallinna Laevatehase hoonesse – suursugusesse ja sakraalsesse nagu näituse pealkirigi viitab – katedraali. Vaataja juhitakse läbi kunstilis-tehnoloogilise labürindi, kus saab nii kõrgustesse ronida kui ka piki tehast või kesklöövi jalutada. Kokku on eksponeeritud üle kümnekonna teose.
Näitusele sisenedes köidab pilku Timo Tootsi interaktiivne teos “Memopol-3”. Eksponaat kätkeb endas tehnoloogilist seadeldist, mis näeb välja samasugune nagu lennujaamades olevad turvaväravad, kus väravast läbi pääsemiseks peab skänneerima oma passi või ID-kaardi, nii ka sellel näitusel. Oma dokumenti skänneerides annab külastaja loa kasutada enda isikuandmeid ja andmeid endaga kaasas olevast nutitelefonist. See on kõhedusttekitav. Kas ma soovin, et minu telefonis olevad andmed kuvatakse näitusesaalis? Ei. Kas soovin avalikkuse ette astuda “alasti”? Ei. Kuigi juures on ka klausel, et pärast näituse lõppu andmed kustutatakse, ei ole see minu jaoks veenev. Kas see ikka on nii päris võimalik? Vaevalt, need andmed jäävad siiski kusagile “lendlema”. Kuid olgem ausad, igapäeva mugavusi arvestades lubame me vaikimisi enda telefonides olevat sisu kuvada ja avastada – võtame kasvõi positsioneerimise, et tellida takso kohta, kus parasjagu viibime. Kuid sellel hetkel, et minu salvestised saavad nähtavaks kõigile külastajatele, olgu küll vaid neile, kes on ka nõustunud sellega, et nende andmed kusagil seinal kuvatakse, siis võtan selle võimaluse sellest ettepanekust keelduda. Meil on siiski paar nädalat tagasi jõustunud andmekaitse seadus, mille eesmärgiks on tagada inimestele nende isikuandmete omandiõigus. Antud eksponaadi puhul jäi minul puudu julgusest. Kindlasti on “Memopol – 3” kõige intrigeerivam näitusel olev eksponaat.
Kas tegemist võiks olla akti uue vormiga?
Vormide ja tehnoloogiliste errorite põhjal on kokku pandud Kiwa teos, mille ülesehitus on süstemaatiline ning seda võiks samastada pikslitega. Töö koosneb värvilistest laikudest või juppidest, mis on korrapäraselt asetatud mustale taustale, kõik detailid on 3D printimisest tekkinud praagid. Kunstnik Kiwa mainis ka ise, et tegemist on ajalooga – ühe eseme valmimise ajalooga. Publikuni on toodud vaid praak, kuid huvitav oleks ka näha, milline näeb välja õige objekt, mille tootmise käigus need ebakorrektsused tekkisid. See töö paneb mõtlema inimese ja tehnika kooskõlale või ebakõlale. Millest tekivad need arusaamatused ehk errorid? Inimesed peaksid arendama tehnoloogiat kuid mingi hetk hakkab tehnoloogia arendama ka inimest? Tegemist on sümbioosiga?
Minu kui külastaja jaoks oli sütitav ka Alexei Gordini multimeedia teos, mille tutvustus pani mõtisklema infoühiskonna külluse ja sellest tulenevate positiivsete ja negatiivsete aspektide üle. Kuidas jääda (kunstnikuna) originaalseks ühiskonnas, kus kõik on kõigile kättesaadav ja tehnoloogiliselt arenenud? Kuidas kaitsta originaalloomingut ideede varguse eest? Samal ajal on tähtsal kohal ka praktilisus, mida dikteerib tarbimisühiskond, see omakorda pärsib kunstniku loominguvabadust, mille läbi hakkab hääbuma kunstniku identiteet. Ülekülluses tuleb üha teadlikumalt tegutseda, et mitte rajalt kõrvale kalduda, kuid kas selline teadlik käitumine mõjub loomingulisele tegevusele pärssivalt?
“Katedraal tehnikale” kohapeal olemine vajab veidi aega, et mõelda, missuguses ühiskonnas me hetkel viibime ja kuhu oleme teel. Mõelda ka möödunule, kuidas tehnoloogiad on ajas muutunud ja kuidas me ise sellega kaasas käime. Kindlasti ei ole tegemist klassikalise maali- või skulptuurinäitusega, kuid kindlasti väga põneva ülespanekuga.
Avastagem uusi aspekte enda ümber!
Näitusel osalevad Timo Toots, Taavi Suisalu, Noolegrupp, Alina Orav, Juhan Soomets, Peeter Laurits, Ignas Pavliukevicius, Kiwa, Erki Kasemets, Elo Liiv jt.
Näitus on avatud 11. juunist kuni 16. juunini kell 12.00-19.00 endises Tallinna Laevatööstuses Noblessneri sadamalinnakus, Allveelaeva 4.
Sissepääs: toetuspilet alates 1€